2011-04-27

AKCIJA GEGUŽĖS MĖNESIUI: Iš Širdies į Mokyklos Vadovo Širdį

Sveiki,

darbai vis neleidžia išrašyti savo minčių po konferencijos ir po stebuklingų man šv. Velykų.

Bet...

Vis džiaugiuosi Alberto Piličiausko mintimis, žodžiais ir darbais.

Meilė - nerūdija.

Mūsų jau 149 :)

Kiekvienas turime kažkokią ugdymo įstaigą, o gal ir ne vieną.

Turime jos vadovą.

Turime jos mokytojus, auklėtojus.

Pasidalinkime Meile.

Pastiprinkime juos.

Dėl visų mūsų vaikų.

Kviečiu atspausdinti gerbiamo ir mylimo Alberto Piličiausko kreipimąsi Mokyklų Vadovams,

pakabinti jį Mokytojų kambaryje ir įteikti atskirai ugdymo įstaigos Vadovui.

Kaip neabejingumo ir palaikymo išraišką.

2008 metai, PAPA, Nr. 29

Albertas Piličiauskas

MOKYKLŲ VADOVAS –
ŠVIETIMO REFORMOS GARANTAS

Gerb. Kolege,
gegužės mėnesio mintis ir nuoširdžiausius jausmus adresuoju Tau, formalaus ar neformalaus, ikimokyklinio ar bendrojo ugdymo institucijos Vadove. Kreipiuosi todėl, kad be Tavo pagalbos – esu įsitikinęs! - švietimo reforma ir toliau buksuos, palydima pačių nemaloniausių epitetų: „švietimo krachas“, „amoralumo smegduobė“, „žvėrėjanti mokykla ir visuomenė“...
Kodėl tokios didelės viltys - o drauge ir atsakomybė! - deleguojama Tavosioms pareigoms ir Asmenybei? – Atsakymas labai paprastas: švietimo reformos esmė, jos būtinybė ir pagrindinė siekiamybė buvo ir tebėra NAUJOS KOKYBĖS ŽMOGAUS, bet ne kažkokių naujoviškų žinių, gebėjimų ar įgūdžių (čia nekalbu apie kompiuterines technologijas, kaip neišvengiamą laiko dvasios palydovą) puoselėjimas. Juk Pitagoro teorema, vandens cheminė formulė ar Niutono dėsniai išliko tie patys, kokius ugdytiniams aiškindavome ir sovietmečio mokyklose... Švietimo reformos strateginiai tikslai (beje, labai konkrečiai ir aiškiai išdėstyti Bendrojo lavinimo mokyklos bendrosiose programose, Išsilavinimo standartuose, Švietimo koncepcijoje, Švietimo įstatyme...) savo esme buvo ir yra orientuoti žmogiškųjų vertybių kaitai. Kokiai? – Netolimoje praeityje vyravusį chronišką įtarinėjimą, klasinio priešo paieškas, autoritarinius santykius, žeminantį viršininko požiūrį į pavaldinį ar net neapykantą pastarajam etc. mes, demokratinės valstybės piliečių ugdytojai, privalėjome – ir dabar privalome!- keisti į civilizuotų kraštų visuomenėms būdingą Pagarbą ir Meilę Žmogui, Toleranciją jo įsitikinimams (odos spalvai, akių formai, kitokiam gyvenimo būdui...), Altruistinę pagalbą nesėkmės ištiktajam ir t.t. Deja, demokratiškumo vaisių ilgesys kol kas vis dar primena žinomą horizonto fenomeną: prie jo artėjame, o jis vis tolsta...
Čia norėčiau sušvelninti ir amortizuoti gerb. Skaitytojo kontrargumentus, kurie nukreipia mus į TV ekranus, kuriuose neretai matome faktus, liudijančius dažno mūsų emigranto fizines ir moralines kančias užsienio darbdavių valdose... Atseit, ir „ten“ demokratija pilna pūliuojančių žaizdų... Sutinku. (Bet juk sakoma: iš visų blogybių demokratija yra geriausia...) Tačiau nepamirškime fakto, kad į užsienio klondaikus daugiausia išvyko tie mūsų piliečiai, kuriuos vedė pagrindinis tikslas – ieškoti ne sektinų dvasinės atgaivos ar humanistinių vertybių pavyzdžių, o kuo greičiau praturtėti – pasigauti aukso veršį ir jį nuolankiai garbinti... Akivaizdu,- bent jau labai tikėtina, kad tokių vertybių paieškos juos natūraliai nukreipė pas atitinkamų galvijų fermerius, t.y. abejotinų vertybių tiražuotojus. (Kaip sakoma, „toks tokį pažino ir ant alaus pavadino...“) Todėl belieka tik apgailestauti dėl jų nesėkmingo pasirinkimo... O dabar grįžkime prie pagrindinės šio mėnesio siekiamybės – ugdymo institucijos vadovo reikšmės, t.y. jo milžiniškos įtakos, lemiančios švietimo reformos strateginių nuostatų įgyvendinimą.
Kaip žinia, jau senovėje buvo sakoma: „Verba docent, exempla trahunt“ – žodžiai moko, pavyzdžiai (pa)traukia. Taigi, esu giliai įsitikinęs, jog kiekvienai šių dienų ugdymo institucijai reikia bent vieno sektino pavyzdžio, kuris teiktų pradinį impulsą visos bendruomenės vertybinių (= švietimo reformos!) nuostatų kaitai. Ir, suprantama, būtų optimalu, kad šiuo sektinu humaniškumo idealu taptų institucijos vadovas. Kitais žodžiais, mokyklų bendruomenės turėtų tapti liudininkais, kaip „bjaurusis ančiukas“ (pavyzdžiui, „direktorius karaliukas“) tampa gražuole gulbe – Vadovu Humanistu, visą savo profesinę – vadybinę ir ugdomąją veiklą grindžiantis Pedagoginiu dvasingumu – nesavanaudiška meile kiekvienam bendruomenės nariui, ją (Meilę) derindamas su Išmintingu reiklumu (žr.: Apsispręskime dėl ugdymo principų //PAPA-15). Tikėtina, kad ši nesavanaudiškos Meilės ir Išmintingo reiklumo dermė natūraliai ragintų keistis ir kitus bendruomenės narius – vaduotis iš autoritarizmo liūno, drauge skleidžiant Pedagoginio dvasingumo skėtį...
Kodėl drįstu reikšti tokias asmenines ir švietimo reformos viltis?- Skaitlingi pastarųjų mėnesių vizitai į bendrojo ugdymo institucijas, dalykiniai susitikimai su jų vadovais ir bendruomenių nariais akivaizdžiai liudija, kad tokių sektinų pavyzdžių, ačiū Dievui, turime ne vieną ir ne du... (Gal būt, tokių mokyklų/gimnazijų bendruomenės ir jaučia poreikį organizuoti seminarus, anali-zuojančius žmogiškųjų vertybių sklaidos optimizavimą? - žr.: PAPA-26; PAPA-27; PAPA-28). Ką norėčiau patarti Vadovui, nuoširdžiai siekiančiam jo vadovaujamos bendruomenės narių santykių humanizavimo?
Pirmiausia norėčiau rekomenduoti „estetiškai ir teisiškai“ apiforminti savo darbo kabinetą: jame apsilankęs bendruomenės narys ar interesantas galėtų nesunkiai suvokti šeimininko vertybinį credo. Pastarąjį geriausiai galėtų liudyti kuklūs, tačiau prasmingai turiningi nedidelių plakatų tekstai. Pavyzdžiui, Vadovo ištikimybę Pedagoginiam dvasingumui galėtų atspindėti tokia mintis: „Jeigu nori jaustis laimingas, išmok mylėti žmones“... Išmintingą Vadovo reiklumą liudytų specialiai parinkti atitinkami Švietimo įstatymo straipsniai. Pavyzdžiui, ant vienos kabineto sienos kabantis plakatėlis, kuriame išrašytos 46 str. nuostatos, liudija esmines Mokinio (m) teises ir pareigas; pasisukę į kitą sieną, skaitome 47 str. turinį, reglamentuojantį mokinio Tėvų (T) teisines galimybes ir atsakomybę; pasižvalgę aptinkame ir 49 str. turinį, įpareigojantį Mokytoją (M) ir drauge garantuojantį jam saugias darbo sąlygas... Kabineto šeimininkas nepamiršta ir 61 str., kuriame užfiksuota mokyklos vadovo (D) atsakomybė..

Suprantama, galima apseiti ir be šių „vaizdinių priemonių“: svarbu, kad Vadovo noras neutralizuoti konfliktinę situaciją būtų grindžiamas nuoširdžia meile ir pagarba bei išmintingu – civilizuotu reiklumu visiems konfliktinės situacijos dalyviams. Ši vertybinė nuostata svarbi ne tik „krizės“ atveju: Pedagoginis dvasingumas – mokyklos vadovo gyvenimo būdas, jo kasdienės būties išskirtinis požymis, nes jis – DIREKTORIUS – humanistas,- švyturys, nuolat skleidžiantis meilę ir liudijantis išmintingą reiklumą kiekvienam bendruomenės nariui. Būtent čia ir turėtų prasidėti švietimo reforma, tarp kurios strateginių dokumentų, tiesa, nesurasime tokio reikalavimo Vadovo asmenybei, bet jis – esminis: „tarybinio direktoriaus gebėjimą ieškoti blato, t.y. pramušti pinigų, sukombinuoti dažų, linoleumo ar lentų, turi pakeisti pedagoginis dvasingumas“. Vargas tam vadovui, kuris tarp strateginių švietimo kaitos dokumentų panašaus turinio eilučių neįžvelgia... Vargas ir jo vadovaujamai mokyklos bendruomenei, mikrorajonui, visuomenei...
Tačiau grįžkime į mūsų Vadovo kabinetą (kuriame jo šeimininkas netrukus laikys egzaminą...). Konfliktinė situacija šį kartą tiesiogiai liečia mokinį ir dalyko mokytoją, tačiau sėkmingesniam jos neutralizavimui Direktorius pasikvietė ir mokinio tėtį... Dalyviai, besižvalgydami kabineto erdvėje, jau spėjo perskaityti ir sužinojo Šeimininko požiūrį į Laimę ir jos prielaidą – Meilę... Subtili detalė: garbūs svečiai „atsitiktinai“ susodinami taip, kad kiekvienam jų prieš akis kabėtų konkrečiai jį liečiantis Švietimo įstatymo straipsnis...
Didelė tikimybė, kad Meilės ir Išmintingo reiklumo (beje, ne tik kitam konfliktinės situacijos dalyviui, bet ir pačiam sau...) kontekste Vadovui tikrai turėtų pavykti civilizuotas problemos sprendimas... Pagaliau, tikėtina, gali paaiškėti, kad tai net ne jokia konfliktinė situacija, o paprasčiausias nesusipratimas... Ir užtikrinu: didžiausią įtaką aiškinantis šį nesusipratimą turėjo ne iškabinti teisinio dokumento straipsniai, o pokalbio metu vyravusi dvasia („Jeigu nori jaustis laimingas, išmok mylėti žmones“...)
Ir dar norėčiau atkreipti gerb. Skaitytojo dėmesį į vieną detalę: ypatingai reikšmingas šiuo atveju turėtų būti rezonansas, kurį sukels neįprastas situacijos neutralizavimas. Juk „konflikto“ dalyviai įgijo neįkainojamą patirtį kitų panašių situacijų atvejais; mokyklos vadovas įgavo didesnį pasitikėjimą savo galimybėmis ir gebėjimais skleisti humanistinio bendravimo įgūdžius; šoką patyrė autoritarizmo bacilos, pražūtingai veikiančios gležnus mūsų demokratijos daigelius; pradėjo rastis sąmoningas piliečio požiūris į naują gyvenimo būdą...
Jeigu panaši dvasia vyrautų taip pat ir mokyklos direkciniuose posėdžiuose, trimestro rezultatų aptarimuose, susitikimuose su mokinių tėvais, tai:
pagaliau suvoktume, jog baimė, netolimoje praeityje buvusi nuolatinė mūsų būties palydovė, demokratinėje valstybėje (kai jos nariai žino savo neliečiamas teises, tik vis dar neįsisąmonina ... pareigų...) yra pati blogiausia konfliktinių situacijų sprendimo priemonė;
galėtume pagrįstai tarti – „Direktoriau, Tu esi ne tik savosios mokyklos logotipas, bet taip pat švietimo reformos Viltis, Rankos ir Garantas!“
Na, o tada, prasidėjus tikrajai švietimo reformai, galėtume kreiptis ir į kiekvieną mokytoją: Mielas Kolega, Tu esi mokyklos vadovo moralinis atvaizdas klasėje...
Palinkėkime vieni kitiems kol kas mums neįprastos Dvasingumo sėjos ir stropiai saugokime naujus daigus nuo tradicinių gegužės šalnų. Juk tai pirmieji HUMANIZMO vertybių sklaidos bandymai! Ir, svarbiausia, be jokių finansinių išlaidų...

...Nuoširdžiai
...Albertas
...2008 m. gegužės 1 d.

2011-04-23

Ramių mums visiems šv. Velykų

Mielieji,

lai nušvinta šv. Velykų rytas nauja Viltimi, stipresniu Tikėjimu, besąlygine Meile artimui, drąsesniu ir atkaklesniu Darbu.

Man ši savaitė buvo prasminga.
Gavau daug dovanų.
Būtinai apie jas parašysiu.
Viena nuostabiausių - Humanistinės pedagogikos asociacijos respublikinė konferencija "Mokytojau, įkvėpk mane kūrybai".
Dar viena - Joniškio gimnazijoje vykęs mano autorinis seminaras, kuriame įvyko neplanuota Meilės, Dvasingumo, artimų Širdžių ramybės šventė.

Meilės, Patikėjimo, Padrąsinimo, Pasitikėjimo, Įkvėpimo, Atjautimo, Pakantumo gavau iš man brangių Žmonių. Ačiū Jums.

Ramunė

2011-04-18

Stabdykime laiką sau ir savo šeimai


Šiandien labai aiškiai suvokiau, kad man labai svarbu būti su savo mylimais Žmonėmis. Man svarbu skirti jiems laiko. Kai jaučiuosi emociškai maloniai, mano sparnai skleidžiasi ir galiu nudirbti daug gerų darbų. Ir kitiems. Nebijokime sustabdyti savojo laiko ir skirti jį artimiausiems. Palikime savo brangiems Žmonėms malonų įspūdį apie save. Ypač vaikams, su kuriais būsime tik trumpai. Kurkime savo pasakas per tikrąjį buvimą kartu. Ir visai nesvarbu, ar nuotraukoje bus aukštai danguje pakilęs aitvaras, ar kepinamų šonkauliukų kvapas, ar automobilio miniremontas prie namo. Svarbu, kad prisiminimai, vėl ir vėl atkeliavę į Atmintį, šildytų. Kai artimiausių Žmonių nėra šalia. Myliu, Ramunė

2011-04-12

Miegam kartu su vaiku (2)

Sveiki,

skubu pasidžiaugti, kad mano tekstas, parašytas prieš metus apie miegą kartu su vaiku, yra Jūsų visų pats skaitomiausias.

Pasirodo, mums, mamoms, taip reikia palaikymo.
Smagu, kad mitai, apie miegojimo kartu su vaiku žalą vaikui, mamai, santuokai ir dar kam nors, po truputį griūna.

Atrandu savo nuorodą šio teksto daug kur.

Noriu pasidalinti vienos mamytės iš vieno forumo komentaru, kuris tikrai - lyg švelnus spyris į užpakalį ir pastiprinimas:

"Jezau, brangiosios, nesižudykit - Tėvynei reikia tokių šaunių, rūpestingų mamų. O svarbiausia - išsimiegojusių. Tam yra visiškai paprastas būdas, praktikuojamas daug didesnio skaičiaus mamų negu jūs manote. Pasiguldykite vaikelį šalia, mintyse pasiųskite kur vėžiai žiemoja nedraugus kalbančius jums apie iškrypimus ir vaikų užspaudimą ir atsipalaiduokite, vaikeliui užmigus pasidarykite arbatos ir paskaitykite:
http://vaikopasaulis.blogspot.com/2010/02/...u-su-vaiku.html"

Taigi, ačiū visiems skaitantiems.
Suprantu, kad turiu apie miegą kartu parašyti dar.
To, ko neparašiau anksčiau.

Iki,
Ramunė

HUMANISTINĖ PEDAGOGIKA arba ten, kur prasideda tikėjimas vaiku..




... ten baigiasi jo negalėjimas...


Šiandien man buvo didelis džiaugsmas sutikti vaiką.
Jis netikėjo savo jėgomis.
Jis jau iš anksto žinojo, kad jam nepavyks.
Bet aš juo tikėjau.
1,5 val mano tikėjimo jo galimybėmis jam padovanojo truputį tikėjimo savimi.
Ir šypseną.
Ir didesnę motyvaciją.
Sėkla pasėta.

Vaikui, bet kokiam, labiau už tinkamą vadovėlį, tinkamai pritaikytą ugdymo programą, reikia suaugusiojo Žmogaus, kuris juo tiki.

Patikėkime savo vaikų didelėmis galimybėmis.
Stebėsime, kaip jiems auga sparnai.
Tuomet mūsų Paskirtis - vykdoma.
Tinkamai.

Tikinti vaikais,
Ramunė

2011-04-04

MAMA KLAUSIA: vaikiškas pavydas artimui

Pavasarinėje ramybė atrandu laišką, kuris pažymėtas kaip neskaitytas tam, kad užkliūtų žvilgsnis.
Užkliuvo.

"laba diena,

esu dvieju vaiku mama: vienam 3 metukai, kitam - 7 men.
Jus pamaciau per BTV televizijos laida, ir man patiko Jusu siulomas problemu isprendimas ar net tiksliau poziuris i jas, aiskus pavyzdziai ir nutariau Jums isdestyti savo bedele.
Domantas yra vaikas is ramesniuju ir jautresniu,liaudiskai sakant geras vaikas, jis yra pirmas anukas todel apsuptas 100 proc. demesiu, meile, tiek teveliu ir tuo labiau abieju seneliu. Mes jam pasakojom apie broliuko atsiradima, glostem pilveli, ziurejom paveiksliukus, kitus mazus leliukus ir t.t., atsiradus broliukui Domantas pradejo mikcioti ir zinoma pykcio akimirkos. Mes netapatinam tai nei su issigandimu, nei kuom kitu, mano poziuriu tai yra psichologinis stresas ( nezinau ar gerai issireiskiau, jis jautresnis) ,tai yra demesio stoka, ir kaip as sakau pirmas signalas mums teveliams kad darom kazka ne taip. Domantas neina i darzeli, o su kitais vaikais bendrauja karta -du i savaite.
kad ir kaip bebutu mazaji reikia panesioti, pavalgidinti, na trumpai jam reikalinga didesne prieziura, o Domantui kad ir kaip bebutu lieka laiko maziau,ji reikia dalyti, nebera kad tik su juo zaidziam, einam ir uzsiimam. Mes su juo labai daug kalbam, aiskinam, sakom kad mylimir t.t. karts nuo karto broli paliekam seneliams ir tik ji vezames zvereliu paziuret, ledu suvalgyt ir t.t Net nezinau ar gerai mes cia darom? kartais seneliai ji pasiima savaitgaliui, po kuriu jis nenori gryzti i namus, na tai suprantu kad ten visas demesys jam, gal mum nepalikti jo seneliams?
As suprantu , kad mes kazka blogai darom , bet niekaip nesuprantu ka, kodel jo kalba kartais pagereja, kartais pablogeja.
manyciau, kad dazna mama susiduria su klausimais auginat kelis vaikelius, kaip reikia padalyti demesi vienodai, kad ne kuris vaikas nejaustu nuoskaudas ar nesijaustu nuskriaustas?
Buciau labai dekinga, jei pasidalytumet patarimais, kaip tai mamai islaviruot, kas dedasi to trimecio galvoje, ar nurodytumet kur paskaityti placiau.
Dekoju

Geros Jums dienos"


Miela mama,

apie vaikišką pavydą esu jau rašiusi. Panaršykite tinklaraštyje, prašau.

Vis didėjantis aktualumas panašiais klausimais pastiprina mane rašyti dar apie tai.
Bet tam reikia laiko.
Jo bus.
Laukite.

Atminkime: kiekvienam vaikui reikia skirtingo dėmesio kiekio.
Tačiau visiems jiems reikia ne žodinės meilės, o meilės. Deklaruojamos elgesiu.
Gyvenkite Meilėje.
Tuomet nereikės vaikui aiškinti, kaip jį mylite.
Jis matys Jūsų meilę, jaus ją.

Tikiu, kad kiekvienam vaikui reikia laiko tik jam vienam.
Bet dar labiau reikia nuo mažų dienų išmokti būti kartu.
Tokia Šeimos prasmė, mano manymu, ir yra.
Suaugęs mokosi telkti šeimą.
Gera išmokti būti kartu.
Gera mokėti atsitraukti ir pabūti vienovėje su savimi.

Yra daug psichologų, kurie supsichologizuoja taip šeimos struktūrą, kad reikia mokytis gyventi pagal jas. Arba pasiremia kokiais nors moksliniais tyrimais ir teigia, kad.......

Pabandykite elgtis natūraliai.
Kaip liepia širdis.
Gausi šeima nedings niekur.
O močiutės ir seneliai visuomet negalės atsišaukti į vaiko frustraciją.

Atminkime, kad vaikiškas pavydas - normalu. Būkite pakantūs. Vaikui reikia laiko. Tiek, kiek jam reikia.

Kai mano sūnus pradeda pavydėti dėl dėmesio skyrimo ne jam, man tai būna ženklas - kad jis šiek tiek jaučiasi nesaugiai. O kai jaučiasi saugiai, tai net ir nesiekia mano dėmesio.
Pasitvirtinu sau dažnai: mylinčių žmonių vaikui per daug nebus.
Susitelkime.
Esame vienas šalia kito labai neamžinai.

Ramunė


HUMANISTINĖ PEDAGOGIKA: humaniškos mokyklos kūrimas

Sveiki,

dėl intensyvios profesinės veiklos negaliu pabūti visur, kur noriu.
Visagalis internetas užpildo kai kurias spragas.
Tikiu, kad negirdėjus kalbų, įspūdis ne bus iš teksto toks...
Bet...

Su dideliu džiaugsmu skaitau ŠMM įdėtus pranešimus iš konferencijos apie gerąją mokyklų patirtį.
Vienas jų štai čia.

Dabar galėsiu jį parodyti kitų mokyklų Mokytojams, kad dar labiau sustiprinčiau poziciją, kurią tenka deklaruoti kvalifikacinių seminarų metu.

Humanistinės pedagogikos bičiulė,
Ramunė


Vaistai šuneliui

Mano šeimoje apsigyveno mažytė kalytė.
Kai viena šeima atsisako augintinio, visuomet galima surasti kitus mylinčius žmones.
Taip viena neteisybė baigėsi ties manimi.

Sūnus, susidraugavęs su šuneliu sako:
-Mama, duosiu jai vaistų.
-O kam? Ji serga? - klausiu.
-Duosiu vaistų, kad ji ne lotų, o kalbėtų.

O aš tyliai pamintijau: kad tik Tu iš to didelio džiaugsmo, jog šunelis namučiuose pas mus puikiai jaučiasi, nepradėtum valgyti iš lėkštutės nuo žemės, kaip kad jis :)

Myliu vaikų natūralumą,
Ramunė