šios laidos kospektas lietuviškai.
Ačiū mamai Simonai.
Su laiku dar pridėsime lietuvybes :)
Laidos
konspektas
„Patarimai
kaip aukleti vaikus“
Shalva Alexandrovich
Amonashvili
Shalva Amonashvili was born on March 8, 1931. He is Doctor of
Psychological Sciences, professor and academician of the Russian Academy of
Education.
Amonashvili is the author of over 120 works, he is researcher on
issues of methodology and psychology of human pedagogy, a founder of the theory
of human-personal pedagogy, and creator of the system of education from the age
of 6 years. Head of the Laboratory for Human Pedagogy at the Moscow Pedagogical
State University. Head of a publishing house, publishing a multivolume edition
of Anthology of Humane Pedagogy, with 35 volumes being published so far.
With over 50 years experience as a teacher in elementary school,
now Amonashvili is a scientific leader in school № 200 and № 1715, Moscow, № 38
in St. Petersburg, № 31 in Nizhnevartovsk, № 5 in Surgut. Under his leadership
more than 80 public laboratories in humane pedagogy in different regions of
Russia, Ukraine, Belarus, Latvia and Estonia have been established.
Shalva Amonashvili carries out large-scale public activities. He
is head of the International Center of Humane Pedagogy, which holds annual
Pedagogical Readings in Human Pedagogy in Moscow. He is a member of the grand
jury of the competitions “Moscow Teacher of the Year” and “Russia’s Teacher of
the Year”, leader of a Master Class for students and young teachers (Teacher's
Home, Moscow)and author and organizer of workshops for teachers in Moscow and Russia.
A-S.A.Amanashvili
D-diktorius
D -Ka daryti, vaikai nustojo skaityti knygas? koki jus duotumete patarima? A-Buvo laikas kai skaitymas buvo vienintelis ziniu saltinis. Iskyrus pazinima per patirti, zinoma. Iki 1990metu kazkur. Po to po truputi ateina kiti pazinimo saltiniai. tai susyje su elektronikos vystymusi. Tv ir po to kitos. Taip pat internetas.
Kai pirma
karta pamaciau interneta, tai buvo 1970m. mano pazystamas mokslininkas man
sako: galiu atsiusti tau bet kokia knyga is kongreso bibliotekos. Paprasiau,
kad atsiustu Uznadze knyga, manydamos, kad tokios neras. ir po 15min (tada buvo
letas rysys) ja atsiunte. Taigi, pries atsakant i toki sudetinga klausyma,
noriu papasakoti pavyzdi. Tai buvo pradzia 1960uju, kai mokyklose pristaciau
tusinukus
vietoj plunksnakociu. Situacija buvo tokia"kaip as dristu keisti tradicijas?"...keiciasi spaudimas tusinuko rasant, rasysena tampa negrazi ir daug kitu priezasciu buvo sugalvota, tam kad tik sutrukdyti siam tusinuku judejimui. ir net mokyklose negalima buvo tokio tusinio nesiotis. Tai buvo laikoma nuodeme. mane net laikrasciuose uz tai bare. Na o dabar pasiziurekit, juoktusi zmones, jei apie tai pradetu rasyti laikrasciai. Namie gali ir nerasyti tusiniais, bet viesoje erdveje, vistiek rasys. Taigi dabar knygas galima skaityti kitokiose formose. Dabar žmones rankose laiko ne knygas, bet plancetes, notebookus, ipaid'us. Ir is ju skaito. ta pati knyga tik kitoje formoje. As manau, kad mes vaikus atpratinom ne nuo knygu, bet duodam jiems tokius saltinius, kurie juos nuveda i kitas pramogas (padedant, tiems saltiniams). Pvz kompiuteriniai zaidimai. ju dabar labai daug. o kad ir pacios knygos tapo pernelyg pramogines. vienas dalykas pramogavimas kitas proto vystymas. pramoga nevysto proto. Pramoga gali padeti uzmusti laika. Uzmusineti laika pavojinga, nereikia to daryti. Priesingai, laika reikia issaugoti, kiek galima istempti, pratesti, islaikyti. O mes ji uzmusinejam. Stai ko pastaruoju metu yra mokomi vaikai, sitos stebuklingos technikos pagalba.
Pas mus buvo panasi problema su anukais. Mano zmona, zinoma pedagoge, susirupino, kad anukai tolsta nuo knygu. Tai buvo 1980ieji. Ir stai ka ji padare. Beje, vaikai teisinasi kad nera kada skaityti. Ji paeme
geriausias vaikiskas knygas (Diuma ir kt.) ir pradejo jiems skaityti sutartu laiku. vaikai susesdavo ant laiptu ar kur kitur. Ji sugebėdavo labai vaizdingai skaityti, taip kad galedavai uzmerkes akis viska pats isivaizduoti. padarykite tai savo seimose. Tegul vaikas 3ioje ar 5oje klaseje ir jau moka skaityti, bet skonis skaitymui pas juos dar nera issivystes. skaityti moka, bet supratimo kas po juo slepiasi tai nera. O jei mes jiems garsiai perskaitysime, tai musu intonacija perduos jiems, ir tai kas po tekstu slepiasi. ir sukurs tam tikrus vaiszdinius
ir jie isivaizduos save knygos herojais. Sudominkime, padovanokime vaikams ta skoni. Tegul jie nebeskaitys iprastu knygu, bet jie skaitys jas per naujus technologinius prietaisus.
vietoj plunksnakociu. Situacija buvo tokia"kaip as dristu keisti tradicijas?"...keiciasi spaudimas tusinuko rasant, rasysena tampa negrazi ir daug kitu priezasciu buvo sugalvota, tam kad tik sutrukdyti siam tusinuku judejimui. ir net mokyklose negalima buvo tokio tusinio nesiotis. Tai buvo laikoma nuodeme. mane net laikrasciuose uz tai bare. Na o dabar pasiziurekit, juoktusi zmones, jei apie tai pradetu rasyti laikrasciai. Namie gali ir nerasyti tusiniais, bet viesoje erdveje, vistiek rasys. Taigi dabar knygas galima skaityti kitokiose formose. Dabar žmones rankose laiko ne knygas, bet plancetes, notebookus, ipaid'us. Ir is ju skaito. ta pati knyga tik kitoje formoje. As manau, kad mes vaikus atpratinom ne nuo knygu, bet duodam jiems tokius saltinius, kurie juos nuveda i kitas pramogas (padedant, tiems saltiniams). Pvz kompiuteriniai zaidimai. ju dabar labai daug. o kad ir pacios knygos tapo pernelyg pramogines. vienas dalykas pramogavimas kitas proto vystymas. pramoga nevysto proto. Pramoga gali padeti uzmusti laika. Uzmusineti laika pavojinga, nereikia to daryti. Priesingai, laika reikia issaugoti, kiek galima istempti, pratesti, islaikyti. O mes ji uzmusinejam. Stai ko pastaruoju metu yra mokomi vaikai, sitos stebuklingos technikos pagalba.
Pas mus buvo panasi problema su anukais. Mano zmona, zinoma pedagoge, susirupino, kad anukai tolsta nuo knygu. Tai buvo 1980ieji. Ir stai ka ji padare. Beje, vaikai teisinasi kad nera kada skaityti. Ji paeme
geriausias vaikiskas knygas (Diuma ir kt.) ir pradejo jiems skaityti sutartu laiku. vaikai susesdavo ant laiptu ar kur kitur. Ji sugebėdavo labai vaizdingai skaityti, taip kad galedavai uzmerkes akis viska pats isivaizduoti. padarykite tai savo seimose. Tegul vaikas 3ioje ar 5oje klaseje ir jau moka skaityti, bet skonis skaitymui pas juos dar nera issivystes. skaityti moka, bet supratimo kas po juo slepiasi tai nera. O jei mes jiems garsiai perskaitysime, tai musu intonacija perduos jiems, ir tai kas po tekstu slepiasi. ir sukurs tam tikrus vaiszdinius
ir jie isivaizduos save knygos herojais. Sudominkime, padovanokime vaikams ta skoni. Tegul jie nebeskaitys iprastu knygu, bet jie skaitys jas per naujus technologinius prietaisus.
Mano anukai
jau suage, besivadovaujantys savo protu. Kartais matau mano Mika pareina su nauja
knyga ir prasau, kad jis duotu man paskaityti ju knygas, kad zinociau kuo dabar
domisi jaunimas. Jei mes vaikams sudedame tokius pagrindus. Mes turime juose
issugdyti apsauga nuo kompiuteriu zaidimu užkrato.Jei juose gims skonis
skaitymui, tai jis jau bus apgintas nuo isorinio agresyvumo. Todel as
rekomenduoju gerbiamo Lechachovo patarima „Lėtą šeimyninį skaitymą“. Gal mama,
senele, tetis ir pora vaiku. Taip pora
valandeliu pasedeti, gal paverkti pasidžiaugti pasistebėti, o paskui piktintis
ar pagirti palaikyti. Tegul tai bus itn viskas rimtai pateikiama vaikams.
D- as sulaukiu
daug tokiu klausimu kaip pvz. dirbu nemėgstama darba, bet bijau pakeisti. Noeiu
pradeti versla, bet bijau. Neryztingumas ir baime naujovėms atsiranda dar
vaikystėje. Baimes gauti bloga pazymiar suklysti, baime išbandyti savo jegas
naujas galimybes. Koki galetumete duoti patarima, kad tokios baimes ir
neryžtingumas nesusiformuotu, kad jo butu išvengta, kad jis butu nugalėtas?
Kaip kalbeti, ka daryti, koki pavyzdi rodyti?
A-Baimes pagimdo
kompleksus vaikuose.Jei vaikas auga baimėse, tai jo gyvenimo aplinkybes niekada
nesikeis. Tai lyg nuolatinis noras apsisaugoti „pvz „o jeigu lis“, ir nuolat
nešiojasi sketi.
Baimes kankina
ne tik musu jaunima, bet ir suaugusius. Del baimes negalime vystyti savo
gyvenimo tiek asmeninio tiek visuomeninio. O jeigu tas atsitiks, o ka kiti
pasakys, kas man tada bus. Jus labai švelnia pasakėte, kad gal tai mokykloje,
tos baimes atsiranda. Ne gal, bet butent siandienineje mokykloje, sios baimes
yra išvystomos.
D-koks tokio
vystymo mechanizmas? Pasakykite pavyzdi.
A-Gerai
aptarkime šiandienines mokyklos pavyzdi ir sugalvokime pavyzdi teisingos
mokyklos. Ir po to paziuresime ar naujas mechanizmas galimas dabartinėse
mokyklose.
Šiandienine
mokykla autoritarine (dauguma ju), arba as pasakysiu imperatoriška.Lavinamasis
procesas, kaip sako Uznadse, paremtas vienu istatytu PRIEVARTOS. Vaikai tame
procese nieko nesirenka. Vadovelio nesirenka, mokytojo nesirenka, mokyklos
nesirenka – viska uz juos daro suauge. Tarkime jums siulo rinkti is 3 programu,
kurios kažkieno buvo parasytos. Ar tai pasirinkimas? Tai tik pasirinkimo
simuliacija. Vaikai privalo mokytis. Na ir mokytojai suprasdami, kad vaikai
privalo, juo vercia mokytis. Ir taip susiformavo autoritarine tvarka mokyklose.
Mokytojais spaudžia mokinius – pažymiais, reikalavimais, griežtumais. Ir taip
pat naudojamas skatinimas uz gera mokymasi, pažymiai, pagyrimai. O jei blogai
mokais, ar grubiai elgiesi, tai duok savo pazymiu knygele, atsivesk tevus ir
t.t. O cia dar kontroliniai, jau nuo pirmos klases, kiekviena savaite. O kaip
mokytojas pristato kontroliniu? Tai pavojinga! Tas ir anas tikrins, Jums bus
tas ar anas uz tai. Ne siaip diktantas, o kontrolinis diktantas. O kontroliniai
vyresnėse klasėse? Kodel vaikai naudojasi spargalkemis, paskinejimais,
nusirasinejimais? Taigi tuo naudojasi kaip apsauga. Tai vaiku saves apsaugojimo
priemone, del esamos baimes. O kodel jie bijo? Todel kad yra sutrikes vaiku ir
suaugusiuoju tarpusavio bendravimas. O ne pazymiu vaikai bijo. Gris vaikas namo
su savo dvejetu, o tetis susinervins sakys „ as visa diena dirbu, kad tu viska
turetum. O tu kuo uzsiemi? Ka vieno puslapio negalėjai išmokti?“ir t.t. Ir
tetis ims igyvendinti teisinguma.
Suprantate
aplink vaika sudarome dirbtines salygas, kad jis butu isigandes ir visada
paklustu svetimai valiai (ne savo). Ir tuo pat metu norime, kad vaikas
orientuotusi i save, norim skatinti vaiko individualuma. Kaip tai imanoma?
Pagimdome vaike baimes ir norime kad ant baimes pagrindo uzaugtu/išsivystytu
asmenybe. Jums nepasiseks to padaryti.
Tevams savi
vaikai daznai vaidenasi kaip vaikstantys skaičiai. Kaip Rysetnikovo pavaiksle
„ir vel dvejetai“. Noriu Jums perskaityti si paveiksla. Juk dailininkas tapo
paveikslus, o ziurovas turijuosskaityti. Grista berniukas namo su nuleista
galva, o ten dar riedučiai. Matomai praleido pamokas, nes vazinejo su
riedučiais, galbūt nuejo tik i viena pamoka ir ten jam parase 2. Galbut namuose
vienisa mama augina 3 vaikus. Vyriausioji saunuole penketukininke, o van jaunylis
brolis, begedis, nesimoko. O mama sedi sielvartaujanti. Kas slepiasi uz sio
teksto? Kam sis paveikslas nupiestas. Kazkoks autorius si paveiksla patalpino
trečioko vadovėlyje, kad parodyti vaikams kas jiems gali nutikti. Bet sis
paveikslas ne vaikams nutapytas, o suaugusiems. Kad jie pamatytu, jog taip
vaiko sutikti negalima. Reikia ji sutikti taip kaip jo suo ji sutinka. Jam tas
pats su kokiu pazymiu grizo berniukas. Su dvejetu grizo- draugas, su penketu
irgi draugas.
Mano anukas
grizta is mokyklos ir praso, kad as pasirasyciau pazymiu knygelėje. Nes gavo 2
ir nenori, kad mama pamatytu. SDakau tai duok man ta knygele. Jis išeina. O as
paėmiau ir prirasiau i visas grafas po 5 ir dar prirasiau „Myliu tave Mika“.
Sakau jam pasiimk savo knygele. As jam sakau man nesvarbus tavo pažymiai, asgi
tave myliu. Nereikia vaiko priimti su pazymiu. Pazymis tai tik pažymys.
Siandien mazesnis, rytoj didesnis. O gal jusu dvejetukininkas rytoj pasauli
aukštyn kojom apvers? Jusu trejetukininkas gal taps deputanu ar ministru, geru daktaru... Ir pirmunas gali jais tapti,
bet ir dvejetukininkas irgi gali jais tapti Likimas dar priesais. Juk ne
skaičiai nusprendžia, o musu santykis su vaiku. Jai musu santykis i vaika
priklauno nuo pazymiu, tai vaikams kelia baimes. Tos baimes per laika vis
auga,zmogus tampa suaugusiu, o jo protas neleidzia kurti prielaidu. PVZ.:
tarkime taip ar taip... Kad vadovautis prielaidomis reikia drasos,
novatoriškumo, issiverzimo is aplinkybių, bebaimingumo. Kas sugeba taip mastyti “ tarkime taip ir taip..“, tas
ir kuria. Stai Jus diktoriau, tarete, kad sekmes akademija atnes zmonems nauda,
tai ir sukuriate sia laida. O baimes užkerta kelia tokio pobudzio maistymui.
Baime tiesiog uzmusa, nukerta tokio pobudzio mastyma. Baime uzmusa žmogaus mintis.
D-Na bent
tevai turi kažkur leisti savo vaikus. I tas autoritarines mokyklas. Suprantu,
kad jose moko, kad tik vaikas nemastytu, nekurti. Nors mokykloje ir zlugdomas
vaikas, bet kai jis grizta namo, mes ji sutinkame su meile, mes juo dziaugiames
ir jame matome didžia asmenybe. Si teviska meile yra musu budas kovoti su
mokyklose vyraujančia, ziauria ir autoritarine tvarka.
Tarkime Jus
tampame svietimo ministru. Kokia mokykla jus sukurtumėte?
A-Pakeiskime
aplinkybes. Kaip mums sukurti tokia aplinka, kad tokios baimes vaikuose
nesivystytu. Apie tai kalba visa klasika. Nuo Kvinteljeno (1amzius) iki
Stolveskavo.
1.Kvintiljenas
sako, kai tik tau gims vaikas – sudek i ji pacias didžiausias viltis. Kodel jis
ivede tokia formule? Jeigu mes desime
dideles viltis, tai ir ieškosime dideliu pedagogiku, kad viltys pasiteisintu.
Jei bus mazos viltys sudetos, tai maza pedagogika mus patenkins. O jei visai
vilciu nedesime, tai jokios pedagogikos mes neiškosim vaikui. Kaip gausism,
taip ir bus gerai.
Tarkim as
noriu, kad is mano vaikas taptu genijumi, geriausiu žmogumi ir sėkmingas
veikloje. Vadinasi as turiu sudaryti tokias salygas. Tada ieškosiu ir zodzio
tinkamesnio ir veiklos tinkamesnes. Ir mokytojai griauciausiai pades man
ieškoti ir sudaryti norimas salygas kad svajone išsipildytu. Na žinoma, svajone
neturi būti primetama vaikui, ir vaikas neturi būti pratesimas mano paties
gyvenimo.
2. Janas
Visokomelskovas: sako, suprask jog vaikas tai mikrokosmosas, kuris turi
galimybes aprepti makrokosmosa. Stai kokia jega vaike.
3. suchameskovas
sako: Atraskite dvasinga bendravima su vaiku, tada ir ivyks auklėjimas. Jei bus
dvasinis bendravimas, tai juo kaip laidu as galesiu perduoti vaikui, tai ka
noresiu perduoti. Kas tai per dvasinis bendravimas? Tai meile. Dvasinis
bendravimas atsiranda tik meiles pagrindu. Suauges turi tukstanciais kartu
patvirtinti savo meile vaikui. Paciais subtyliausiais budais patvirtinti ta
meile, kad bent karta vaikas suprastu ta meile ir priimtu savo mokytoja. Kad ir
meile savo mamos ar tevo. Kai mazi vaikai tai myli savo tevus, bet augant
pradeda kitaip ziureti isavo tevus ir rysys nutrūksta.
D-Kokie tie
tukstanciai budu rodyti savo meile vaikams?
A-PVZ is mano
seimos. Kad maziau butu baimes. Vaikas, penktokas, labai izeide savo motina.
Paprastai tokiu dalyku musu seimoje nebuna. Bet si kart jis mama labai izeide.
As kaip tevas nezinau ka daryti. Motina apsiverke. Musu seimoje niekas nesaukia
ir niekas nemuša vaiku. Musu ginklas tik zodis ir pavyzdys vaikui. As galbūt
galėjau išeiti is savo kabineto ir pasakyti kaip tu drisai taip pasiegti,
greitai atsiprasyk mamos. Ir tokiu budu parodyti sao kaip tevo, valdžia. Ir
galiu isgasdinti visam likusiam gyvenimui, kad nemegink daugiau niekada to
daryti. Supratai, o jei ne reikalu su manim turesi. Nes as tavo tevas. Galiu ji
taip isgasdinti, Daugelis tevu taip ir daro. Ir mama galėjo ji apsaukti,
išvaryti, ar primusti, duoti antausi. Bet mes juk zinome, kad to kas slepiasi
po zodziu auklėjimas (vospitanije) neivyks. Kagi tai reikstu, ogi tai, kad
paemem sia užduoti ir ismetem per langa. Mums tokiu atveju nereikia auklėjimo,
bet uždrausti tokius vaiko poelgius. O tai taigi istatymo reikalas, o ne namu.
Tai kaip as
pasielgiau sioje situacijoje?
Mums
nereikėjo, kad viakas bijotu. Norejome, kad jis sąmoningai elgtusi tokiose
situacijose ir pats uz savo veiksmus prisiimtu atsakomybe. Tegul zmogus bijo
pazeisti atsakomybe. Taigi taip nepatogu pasielgti, taip neteisinga pasielgti.
Taigi tik pries sazines balsa mes turime bijoti.
As palikau sia
situacija ramybėje. Praejo savaite ar daugiau. Tam kad sis ivykis pasimirstu.
Mama susitaike su sunimi, ir toliau vienas kita myli. Viskas jau pamirsta.
Jis ruosia pamokas. Jo klausiu,
-
ka
cia darai?
-
sprendžiu
užduotis – sunus sako
-
o
kam jos reikalingos? – tevas
-
man
tai nereikia, cia mokytojai reikia.- sako sunus
-
-tai
tegul ji palaukia, nes as turiu tau reikala. Prasau išeikim i lauka. As noriu
su tavim vyryskai pasikalbėti.
-
o
cia negalima- klausia sunus
-
ne,
tai paslaptis – tevas sako
-
Mes
abu išeinam. Kovo menuo. Saltoka. Einame link parko tylėdami.
-
[dabar
užduosiu klausima tevams, kurie mus skaito – ar mokate aukleti savo vaika
tylėjimu?]
-
Mes
su vaiku einame, tylyme, o jo galvoje tukstantis minciu. Jis bando prisiminti
kokie įvykiai buvo pries tai. Juk pirma karta deciui tokio vyrysko pokalbio
prisireike. Aks tokio nutiko? Ko jis is manes nori?
tevas tyli. Jam tik persiduoda tevo
itampa, o atsakymo dar nera.
-
Prieinam
parka. Atsisedam.
-
sunau
kiek tau dabar metu? –klausia tevas
-
11metu
-
a
tai tu turetum mane dabar suprasti. Zinai kame reikalas, man dabar reikia tavo
pagalbos. Buvo laikas kai as pamilau mergina ir pasakiau jai, jeigu uz manes
tekesi, tai niekada niekam neleisiu taves skriausti. Kaip manai ar as teisingai
pasielgiau? – sako tevas
-
taip,
tu teisingai pasielgei. - Patvirtina sunus
-
o
kai tu vesi, ar leisi savo moteri skriausti?
-
ne
ir as neleisiu – sako sunus
-
Noriu tau ranka paspausti. Nes tu taip vyryskai
teisingai galvoji.- sako tevas – Na zinai kame reikalas, ir kur man reikalinga
tavo pagalba? NEzinau kaip elgtis su savo sunumi, kuris izeide mano mylima
moteri. Ka man daryti? Pasakyk, prasau.
Stai cia soko terapija. Sunus negalėjo
pasakyti nei zodzio. Jis ilgai tylėjo. Bet tai kas vyko jo galvoje-mintyse ir
kas dege jo širdyje – butent tai ir kuria zmogu. Praejus kažkiek laiko.
-
O
tu nubausk mane. – sako sunus.
-
O
taigi labai paprasta. As juk iskart galėjau tave nubausti. Jei nori pats save
nubausk. Bet tu pasakyk, ka man dabar daryti? Kaip man pasiteisinti pries
zmona? – sako tevas
Vel tyla.
-
Tegul
tai buna musu vyriskas pokalbis. Niekam nereikia apie si pokalbi zinot. Bet
prisimink, jog as negaliu leisti, jog kas nors skriaustu mano zmona. Taip kaip
negaliu leisti, kad kas nors skriaustu ir mano sunu. Pagailek manes. – sako
tevas.
Taip mes griztame namo.
Sis dvasinis priejimas prie vaiko. Tai ne
tik meile, bet meile su bendra paslaptimi. Su lygiu sau žmogum. Tai nera, kad
as aukštesnis tu žemesnis.
O dabar papasakosiu istorija su dukra.
Svarbu išlaisvinti savo vaikus is baimes
gniaužtu. Diktatura gali būti tik su sazines balsu. Daugiau jokiais kitais
klausimais.Tegul vaikai bijo Dievo, nes zino, kad jis teisingas. Teisingumas
egzistuoja.
Dukryte pas mus nerami, susavo
principais. Jei jau sugalvos ka, o tu nepadarysi – vadinasi konfliktas. O jei
viska išpildysi – taip irgi netinka.
Devintoje klasėje pries isleistuviu
vakara. Mes uzsakeme pas siuvėja, jai nauja suknele. Ir stai artėja geguzes
1oji- svente. Ir stai ji sako, einu pas siuvėja. Mama jei sako- jauvakaras ir
negali eiti. Gruzijoje vakarais merginoms vaikscioti vienoms negalima. Brolio
nera, o mes negalime palydeti. O dukte, ne, eisiu, as noriu. Na ir taip uzvire
konfliktas. Dukte puole aiskinti kodel ji teisi. O teisybes svarstykles itin
jautrios/subtilios, kai teisus gali būti ir tevai ir vaikas. Abu teisus, bet su
savomis taisyklėmis. Dukrai norisi pamatyti kokia ten suknele siuvama, nekantru
ir taiteisinga pagal jos amziu. Bet ir is musu puses tai teisinga, nes jos
vienos išleisti, tai negalima. Taip ivyko konfliktas. Mums buvo sunku, mes kaip
tevai irgi ne viska žinojome, bandeme atrasti hunaniskus budus vaikams aukleti.
Tai ka dabar daryti? Mociute izeista,
mama irgi. Tik as galėjau kažkaip viska iskenteti. As ta pati vakara prisedau
ir parasiau dukrai laiska. Laiska is vieno kambario i kita kambari. Ir tiesiog
jame aprasiau visa paveiksla: kokoje busenoje dabar ji ir kur jos teisybe;
kokioje busenoje dabar mama ir kur jos teisybe; močiute ir as (tevas).
Nuosirdziai kaip visi mes pergyvename. Kaip močiute pergyvena, ir kas su ja dabar
bus del sio konflikto. Ir ar reikalinga mums visiems si situacija. Ar galėjome
mes sito neleisti? Ka reikėjo padaryti, kad sios situacijos nebutu? Kas ir kam
galėjo nusileisti. Stai taip viska aprasiau ir padėjau laiska dukrai po
pagalve.
Veliau sis gestas turėjo dideli atgarsi.
Ji tapati vakar apries miega paima laiska, perskaito atbega i mano(tevo)
kambari ir kalusia
-
„kas cia?“
-
laiskas.
– sakau jai
-
o
tu negalėjai man taip pasakyti?
-
Grazink
laiska, as tau dabar visa tai pasakysiu, jei tik tu galesi tai suprasti.
-
Ne,
laisko as tau neduosiu
Ir išeina.
Laikas ejo. As pastebėjau kad tie laiskai
jai veiksmingi. Ir taip as jai rasydavau laiskus del vieno atvejo del kito.
Tokiu budu ji taip gavo 12 laisku nuo manes. Dabar dukra tuos laiskus labai
saugo, tai jos nuosavybe.
Visai neseniai kazkas paklause dukros, o
jei tu laisku nebutu. Ji atsake, „pamatytumet kokia as tabar buciau“.
Seniau buvo laidos tevams apie vaikus. O
jeigu atvirksciai –vaikams apie suaugusius. Sis metodas butent apie tai.
Kai prasideda psichoze ir emocijos
nebekontroliuojamos, tai Laiškas –tampa tylus pokalbis su širdimi. Jeigu as
buciau su teviska valdžia uzsaukes ant dukros, nebutu ivykes auklėjamasis
procesas. Kai vaikas yra emocingoje busenoje, isiaudrines – atsitraukite. Tuo
metu kazka aiskinti nera prasmes. Pakalbekite veliau, pries miega, ar rytoj, ar
po savaites. Atsistokite salia vaiko, atsiprasykite, atgailaukite pries ji.
O zinote ka reiškia auklėjimas
(vospitanije)? (Pitanije asi duchovnoj asi) is rusu kalbos -> maitinimas
sielos.
Taigi kuom as turiu maitinti savo vaika?
Riksmais? Tokiu budu auklėjimo nebus. Baime taip pamaitinsime. O as gi noriu
vaiko dvasia auginti. Todel as turiu kuo daugiau vaizdu/pavyzdziu duoti/rodyti
vaikui – meiles, užuojautos, pagarbos, kantrybes ir viso kito... O is kur tuos
pavyzdžius gauti? Taigi mes tevai, patys esame siu pavyzdžiu saltiniai.
D- daznai mes kalbame zodzius, bet
neisigiliname i ju prasme. Man va sirdi suskausta kai matai kaip mama orouoste
rekia ant 3mecio vaikelio. Vaikelis stovi liūdnas issigandes. Mama rekia ir
išsivaizduoja, jog auklėja savo vaika.
A-mama kuri rekdama aukleja savo vaika,
nebuvo isaukleta vaiku auklėjimui. Mano viena kolege man pasakojo, jog kai
apsauke savo trimete dukra, tai toji mamai atsake „Mama, tu turėjai mokytis
kaip aukleti vaikus, kai manes dar nebuvo“.
D-Kokia ateities pedagogika? Humaniškoji,
sviesi, gera pedagogika. Kokia butu jusu svajone?
A-Humaniskoji pedagogika yra mano
svajonių pedagogika. Ji gana sudėtinga. Zmones klausia, kas tai yra? Jei as
myliu savo kudikeli, vadinasi humaniškumas jau man ant veido – taip daznas
galvoja.
Humaniskoji pedagogika – tai klasikine
pedagogika paremta prielaidomis. Jei mama ir tetis prades gilintis i tas
idėjas/prielaidas, tai jiems iskils klausimas kaip mums gyventi ir kaip
parodyti pavyzdžius meiles, kantrybes ir t.t.. Kaip sake Tolstojus „Jei mes
susirupinsime apie savo gyvenimo buda, tai auklėjimo problema atkris“. Jei
seimoje, mes gyvename normaliai ir tarp musu visu zmogiski santykiai, tai aukleti
vaiko nereikia. Visa esanti atmosfera namuose ir yra auklėjamoji sistema.
Taigi visa klasika paremta prielaidomis
1.egzistuoja auksciausia esybe. Dievas.
Nors Dievo niekas nemate, taciau reikia tiketi, jog yra auksciausioji jega.
2.egzistuoja žmogaus misija. Niekas
neateina i si pasuali tusciomis rankomis. As skaičiau knygose, kad vaikas tai
kaip tuscia slapas – kaip isauklesi toks ir bus. Taciau tai nevisai teisinga,
taip auklėdamas gali daug pakeisti vaike, taciau jis gimdamas jau turi daugeli
savybių – jo likimas, jo charakteris, jo talentas. Vaikas yra savo paskirties
nešiotojas. Jame veikia didele sielos galia.
Siais dalykais reikia patiketi. Nes sioms
idėjoms/prielaidoms irodymu nera. Taigi, jei tai teisinga, tai pradedame
ieškoti ir atitinkamo kelio pas vaika.
O kame humaniškumas? Pats zodis
humaniškumas tarsi paslaptis. Kazkam tai tiesiog geras žmogaus elgiasis su
žmogumi. Zmogaus tarpusavio pagarba.
Hunaniskas
tai nuo zodzio (umnyj) protingas (vertimas is sanskrito kalbos). Tai reiskia
mirtingasis, kuris iesko rysio su nemirtingumu. Rysio su dvasingumu, su Dievu.
Tas kas irsko to rysio, tas ir yra protingas.
Humaniskumas- tai budas vaikui parodyti, kad jame yra kazkas didingo, del ko jis ir reikalingas siam pasauliui. Ir tas kazkas yra pasleptas jame paciame. Tai paslaptis. Na ir perskaitykime sia paslapti. Na ir prasideda savo paskirties siame pasaulyje paieskos. suprasti kuom as siam pasauliui galiu buti naudingas.
Tai imanoma. Man pavyko tai padaryti su savo atzalomis. daugelis mokytoju jau seka humaniskosios pedagogikos principais. Tokia veikla imanoma klases veikloje, ivairios pamokos dvasinio gyvenimo. tose pamokose kalbame apie tai kas yra meile. Pasakojame, jog tai busena, kuri reikalauja nuveikti daug dalyku.
neapykanta, taip pat yra busena, kuriai reikalingi tam tikri veiksmai: reikia kariauti, reikia vogti, reikia kazka daryti, kad neapkenciamam objektui butu blogai. Na o jeigu mylite, tai reikia daryti daugeli dalyku ( uzjausti, padeti ir t.t.), kad mylymam objektui butu gerai. Nes jeigu tik kalbesi, tai nieko nereiskia.
Siuos dalykus pasakojame nuo pirmos klases. Ir vaikai ne tik viska supranta, bet sugeba ir nustebinti. Kartais net susimastau ar cia mes suauge ar jie?
Jau nuo 1960 metu atejo kitokie vaikai, vadinami akseleratai ( greiciau besivystantys) sie vaikai pasauliui dave pramone ir technologiju vystymasi, taciau jie uzmirso kultura.
Na o dabar matai ateinant vaikus su daugiapusiais talentais. Jie ir eilerascius raso. Pralenkia muzikoje net suaugusius, yra toks 4 metu berniukas. Vienas piesia, kitas groja, kitas raso, kitas kalba, kitas vaizduote turi. Tai naujas evoliucijos etapas.
Mes turime dovanoti vaikams sekme. Dvasiniu savybiu vystymas ir mokejimas vaike izvelgti paslapti ir ja atskleisti - toks budas turi buti prieinamas daugelyje mokyklu. Tai sekmes mokykla. Esant tokiam poziuriui galima iveikti visas baimes.
Pries mane nera autoriteto, yra tik pavyzdys. Man nera virsininko, nes as pats esu valdytojas.
Humaniskumas- tai budas vaikui parodyti, kad jame yra kazkas didingo, del ko jis ir reikalingas siam pasauliui. Ir tas kazkas yra pasleptas jame paciame. Tai paslaptis. Na ir perskaitykime sia paslapti. Na ir prasideda savo paskirties siame pasaulyje paieskos. suprasti kuom as siam pasauliui galiu buti naudingas.
Tai imanoma. Man pavyko tai padaryti su savo atzalomis. daugelis mokytoju jau seka humaniskosios pedagogikos principais. Tokia veikla imanoma klases veikloje, ivairios pamokos dvasinio gyvenimo. tose pamokose kalbame apie tai kas yra meile. Pasakojame, jog tai busena, kuri reikalauja nuveikti daug dalyku.
neapykanta, taip pat yra busena, kuriai reikalingi tam tikri veiksmai: reikia kariauti, reikia vogti, reikia kazka daryti, kad neapkenciamam objektui butu blogai. Na o jeigu mylite, tai reikia daryti daugeli dalyku ( uzjausti, padeti ir t.t.), kad mylymam objektui butu gerai. Nes jeigu tik kalbesi, tai nieko nereiskia.
Siuos dalykus pasakojame nuo pirmos klases. Ir vaikai ne tik viska supranta, bet sugeba ir nustebinti. Kartais net susimastau ar cia mes suauge ar jie?
Jau nuo 1960 metu atejo kitokie vaikai, vadinami akseleratai ( greiciau besivystantys) sie vaikai pasauliui dave pramone ir technologiju vystymasi, taciau jie uzmirso kultura.
Na o dabar matai ateinant vaikus su daugiapusiais talentais. Jie ir eilerascius raso. Pralenkia muzikoje net suaugusius, yra toks 4 metu berniukas. Vienas piesia, kitas groja, kitas raso, kitas kalba, kitas vaizduote turi. Tai naujas evoliucijos etapas.
Mes turime dovanoti vaikams sekme. Dvasiniu savybiu vystymas ir mokejimas vaike izvelgti paslapti ir ja atskleisti - toks budas turi buti prieinamas daugelyje mokyklu. Tai sekmes mokykla. Esant tokiam poziuriui galima iveikti visas baimes.
Pries mane nera autoriteto, yra tik pavyzdys. Man nera virsininko, nes as pats esu valdytojas.
D-kaip išmokyti vaikus galvoti? Kaip paskatinti
labiau domėtis aplinka, ir uzdavineti daugiau klausimu?
A-vaikui augant pirmamae etapi jis užduoda
klausimus“ kas cia?“, veliau „o kodel?“ ir jei sitame periode siunčiame vaika,
neatsakinėjame, liepiame paklausti kieno nors kito ir. .t.t tai ta savybe vaike
gesta ir galiausiai jis nustoja klausinėjas ir i kita vystymosi etapa pereina
budamas jau silpnas, negaves tam tikru ziniu.
Taigi turime atsakyti i vaiko klausimus, ir tik
nemeluoti. O kai atsakinėjame, tai nepilna tiesa sakyti. Atsakymas turi būti
skatininatis mastyti ir keliantis tolesni susidomejima. Pvz: ir reikia sakyti
vaikui, kad kazka zinau, o kazko nezinau. Vat sita situacija susidaro nes yra
toks istatymas. O kodel toks istatymas nezinau. Ir palikite tai vaikui
apmastyti atrasti atsakymus patiems.
Visos zinios telpa visatoje. O galva yra mazoji
visata, tai vadinasi ir joje telpa visos zinios. Kompiteris tai galvos
protezas.Jei zinotume savo smegenu galimybes, suprastume, kad kompiuteriai mums
nereikalingi. /jei ziuretume i zmogu kaip tik i materealu kuna, tai tada
galetume kalbeti apie tai jog isnaudojamos smegenis 3 ar 6 procentais. O
kadandi zmogus yra dvasine butybe, tai jam nera ribu, jis yra kaip visata. Jei
mes daugiau suprastume pasauli, tai net nebutu
tokiu pamoku kaip matematika ar
kalbos. Kalbetume apie tokius mokslus kaip ateities numatymas,
girdejimas materealia ausim negirdimu dalyku ir t.t. tai sesto jausmo galios.
Tuomet atsiveria zinios, kurioms nera logikos ir priezasties. Tai vadinasi
intuicija.
Pvz apie egzistuojanti virsprote / virssamone.
Is knygos Plikino knygos “pedsakai ant vandens arba...” jei begioja tik viena
skruzde ar 10 ju, jos nestatys skruzdelyno. Taciau kai i buri susirenka kritine
skruzdziu mase, jos is karto pradeda statyti skrusdelyna. Tai paaiskina
kolektyvinio proto egzistavima.
D-papasakokote apie savo eksperimenta neturinti
analogu, kuris prasidejo 1964m.-1984m gruzijoje
A-mes sudareme klase is darbininku seimu
mokiniu. Surinkome 32 moksleivius, kuriems buvo 6 metai. Pradzioje mokytoju
buvo tik 3 o veliau nuo 5 klases jau ir 6mokytojai. Kviesdavome tevus,
rodydavome ir pasakodavome kaip mes elgiames su vaikai. Nerasome jiems pazymiu.
Tai humaniskoji pedagogika. Jei pedagogika butu zveris, tai jos sirdis butu
bendravimas. Autoritarines pedagokikos sirdis – serganti, o humaniskosios –
uzjaucianti, padedanti, mylinti... zodziu ji sveika.
Mes tevus ikalbejome pasakodami, jog ju vaikai
ismoks pagrindiniu dalyku – skaityti ir skaiciuoti tik kitais budais. Mes
pasitelksime vaikuose esancia aistra zaidimams ir per juos jiems pateiksime
zinias. Mes jiems sudarysime kliutis ir jiems padesime tas kliutis iveikti.
<...>
Velaiu kasmet surinkdoavome tuos mokinius
pasikalbeti. Idomus faktas kad 5 berniukai vede savo klasiokias ir sukure labai
stiprias seimas. Mes gi juos nuo pirmos klases mokeme kaip myleti reikia,
mokeme riteriskumo ir kaip globoti, mokeme atkreipti demesi ne tik i zmogaus
issore, bet myleti besikaicianti zmogu.
Mes su sia klase dareme toki eksperimenta
mokymosi metais. Sakeme kad avarija salia ivyko, ir kad isgelbeti zmogu reikia
duoti daug kraujo. Pasakojome, jog jiems po to suksis galva ir t.t. Visa
humaniskoji klase nubego pas sesute duoti kraujo, tuo tarpu is kitu klasiu
moksleiviu neatejo. Veliau atejusiems paasikinom jog atvyko greitoji pagalba ir
jau jiems pagelbejo. Jiem nepasakeme, jog tai buvo eksperimentas.
Veliau sie mokiniai tapo: gydytojais,
mokslininkais, akademikais, statybininkais ir t.t.
O humaniskos pedagogikos principus jie perkele
ir i savo seimas.
Labai svarbu isaukleti vaikuose sazine, kad
butu veliau maziau korupcijos gyvenime. Geriau jau atideti matematikos
mokymasi, bet skirti demesi zmogiskosiom vertybem.
Kaip sake maksimilijanas, “kai gims jums
vaikas, sudekite i ji visas savo viltis...”. Taigi sudekime visas savo viltis i
ateinancia karta. Tikekime, kad si karta atejo tam kad mums padetu. Ir
sukurkime tokia pedagogika, kad si musu svajone issipildytu. Ir tuomet tie
vaikai padarys stebukla.
D-Papasakokite apie Lichaciova.
A-jis buvo deputatas. As susipazinau, kai jis kalbejo
apie biblioteku uzsidaryma tai buvo 1989m. Jis reikalavo, kad rajonu
bibliotekos butu saugomos. Jam vertybes buvo garbingumas ir sirdingumas. Ir
veliau as pats tai parasiau savo traktate, kad humaniskosios pedagogikos
tikslas (blagarodstva i vilikadusje) garbingumas ir sirdingumas. Visi kiti
tikslieji ir humanitariniai mokslai, tai tik tarnaites sio reikalo. O ne kaip
dabar vaikas tampa auka, siu mokslo dalyku.
D-kurie pedagogai jums liko atminty?
A-1947m kai ejau i 7 klase atejo mokytojauti
Varvara Varmanashvili. Ji mane asmeniskai pasikviete ir sako, kad as turiu
poetiskas akis. Sakiau, kad nerasau eiliu. O ji sako, kad vistiem mano akys
kaip poeto. Tai as begau namo rasyti eiliu. Bet man nelabai sekesi, o mokytoja
girdavo. Karta ji paprase manes padovanoti viena savo eilerasciu. Ir tai buvo
vienintele mokytoja, kuri kazko is manes lauke.
Ir tik pas sia mokytoja as gaudavau penketus,
is kitu mokytoju buvo dvejetai.
Na ir mes karta rasem pas ta mokytoja
kontrolini. As buvau taip ikveptas gerai parasyti ineterpretacija. Ir ta karta
mokytoja padare itaka mano visam likusiam gyvenimui. Ji prisilenke prie manes
ir svelniaia pasake “ penketukai is mano dalyko raudonuoja salia kitu
dvejetu,... kaip jiems dabar buti”. Esme ne tiek ka pasake bet ir kaip pasake,
su uzuojauta ir su didele viltimi. Tai palete mano sirdi.
Vaikus aukleja, ne tai kas pasakyta, o kaip
pasakyta. Mokytoja su tokiu liudesiu ir didele viltimi tai pasake. Tuomet as
apsiverkiau. Grizau namo ir galvoju, ka man daryti. Pradejau stipriai kalti
visus dalikus – matematika, fizika, chemija, rusu kalba. Nors rusu kalbos
mokytoja buvo labai pikta, ji sugebejo mane nustatyti priesiskai ne tik pries
rusu kalba, bet ir pries rusu tauta. Is pradziu gaudavau trejetus, paskui
ketvertus, veliau net ir penketus. Baigiau mokykla su aukso medaliu. Stai kaip
gali paitakoti mokinio gyvenima mokytoja. Tokiu mokytoju rusijoje gal 3 o gal
ir 7 procentai, bet tai mokytojai gelbetojai. Jei ju nebutu, tai mokykla jau
butu prazuvusi. Fizikos mokytojai manyje nieko apart destomos medziagos
neieskojo, jie manyje nemate zmogaus. Bet jeigu as buciau pamiles mokytoja, tai
buciau pamiles ir jos destoma dalyka. Tikras mokytojas mums daro itaka ne tik
mokykloje, bet lieka jo pamokymai ir baigus mokykla.
Veliau surinkau visus sios mokytojos mokinius
ir mes kartu apie ja isleidome knyga. Visi paraseme savo skyriu, ir juose ta
mokytoja atrode kaip kiekvieno nuosavybe, padariusi didele itaka visam
gyvenimui.
Karta toji mokytoja mane pakviete i teatra, kad
is manes zmogu padaytu. Toks poelgis praplete pokalbio temas. Mokykla juk
uzdara aplinka, ten viskas sukasi tik apie pazymius ir mokomus dalykus.
Kitas mokytojas – Sara Karasinski.
Jis labai mylejo vaikus. Kai isejo i pensija
jis apskambino visas mokyklas ir paprase atsiusti pacius beviltiskiausius
mokynius nesvarbu is kurio mokomojo dalyko. Jsi taip surinkdavo po kelis
mokinius ir juos mokydavo. Po menesio jie ne tik saunuoliais tapdavo, bet juose
atsiskleisdavo talentai. Sis mokytojas negalejo kitaip gyventi. Jis is
netalentingu vaiku, darydavo talentingus.
Na ir taip nutiko su viena mergaite. Ji daug
sirgo ir veliau mokytojai nebesirupino ja (nebeieskojo joje Dieviskos
paslaptie) o tik rase jai dvejetus. [Zabota (rupestis) – uz dieviskos
paslapties]. Na po uzsiemimu privaciu su Sara Karasinskiu, mergaite gauna pirma
penketa. Mokytojas pakviete mergaite atsvesti tai nueinant i kino teatra. Jis
nupirkes tuos du bilietus ejo pas
mergaote ir ji partrenke tramvajus.
D-o dabar papasakokite ka nors is savo patirties.Pvz
kaip jus tapote pedagogu?
A-Mokiausi universitete, svajojau tapti
diplomatu. Nekenciau sios profesijos. Mylejau tik viena savo mokytoja ir
viskas. Bet gyvenime nutiko taip kad zuvo tetis ir reikejo padeti mamai, ji
augino jaunesne sesute.
Pradejau ieskotis darbo.Mane nusiunte dirbti i
mokykla, kurioje pries metus mokiausi.
Tai viena mociute atejo manes paprasyti
pagalbos padeti jos 6klasej esanciam anukui. Jis nesimoka bega is pamoku. O jei
svarbu, kad jis geru zmogumi uzaugtu.
Na as paemiau ta berniuka globon. Rytais
eidavau i jo namus, atvesdavau i mokykla, kad nepabegtu. Mokykloje stebedavau,
o po pamoku pasikviesdavau i savo kabineta, kad jis ruostu namu darbus, kartais
pazaisdavom sachmatais. Na taip elgiausi metus. Isismylejom mes vienas kita.
Na taip supratau, kad mano kelias yra
pedagogika.
Veliau mes graziai bendravome su tuo berniuku.
Dalyvaudavau ir jo ir jo mociutes gimtadieniuose. Su juo kalbedavau apie
suaugusiuosius.
Taigi ir jus butinai kalbekite su savo vaikais
apie save, savo dziaugsmus, savo nusivylimus, savo vaikyste, savo sekmes ir
nesekme, kvieskites vaikus i pagalba, prasykite vaiku patarimo. Tai labai
svarbu.
D-kartais buna kad esi silpnas ir nesidiziuoji
savo gyvenimu. Ar vis tiek apie tai kalbeti sus savo vaikais.
A-butinai kalbeti. Ir nuorisdziai. Seniau
sakydavo plakite vaikus ir negailekite kai verkia. Bet tai neteisinga.
Apgaubkite vaika meile, ir jis jus pamils,
Apgaubkite vaika gerumu, ir jis uzaugs geras.
Supraskite, kuom apsupsite savo vaika, tai toks
jis ir uzaugs.
D-apibudinkite romantisko auklejimo pavyzdi?
A-as velai vedziau ir man gime sunus. Man buvo
32eji. Beje, vaikus reikia aukleti iki ju gimimo, nes kai jau jie gimsta yra
per velu. Jus tikriausiai daug girdejote apie prenetalini ugdyma, bet ir tai
jau per velu. Aukleti, t.y. isivaizduoti koks vaikas turi gimti reikia dar
pries jo praddejima. Juk kiekvienam yra skirta tapti tevu-pedagogu. Taigi
tevas, mama, mociute, senelis, dede, teta – tai juk pagrindiniai pedagogai
skirtingo lygio. NA pagalvokite, kokio tevo noretu jusu vaikas? Pagalvokime,
tikriausiai vaikui nepatiks rukantis tete? Tai zaloja mano sveikata, o
nenoreciau kad vaikas perimtu mano iproti. Atkalbeti jo tai nesugebesiu, kaip
nesugebejo ir mano tevai. Taigi ne nuo pajemu priklauso ar as sauksiu ant savo
vaiko ar ne. Nuo ko tai priklauso? Tai gi nuo musu sirdziu.
Taigi man gime sunus, begau pirkti laikrasti
pasiziureti ar ten neparasyta, jog man sunus gime. Tada vaiku parduotuveje
pirkau lelytes marionetes ant pirstu maunamas – buratinas, malvina ir kt. Karta
kai jam buvo 3 metukai jis nenorejo valgyti koses. Mociute autoritariskai
reikalavo, kad vaikas issiziotu ir suvalgytu kose. Tai as palindau po stalu ir
pakeites balsa, kalbejau su vaiku. “Ko tu nevalgai?” “As iseisiu, jei tu
nevalgysi”. Taip su buratinu vaikas pradraugavo 1,5 metu.
Stai toki elgesi as vadinu romantisku.
Romantiska pedagogika. Va toki teviska elgesi man smagu atsiminti. O jusm smagu
bus atsiminti save kaip teva?
A-pateiksiu asmenines 3 ispazintis.
1.
Tikekite savo vaiku. Tikekite kad jo
galimybems nera ribu. Ir ieskokite budu atskleisti savo vaika, ir tie budai
pasirodys. Tas berybiskumas atsiskleis jusu vaike. Daugelis dalyku issipildis.
Nebus permazai. Tikekite net jei vaikas autistas. Perskaitykite knyga “Dvasios
kalba”, ten aprasomi budai, kaip iki ju prisibeldziama.
Jei vaikas isdykes, ismokyte kartu su
juo isdykauti.Taigi taip nuostabu. Isdykelis – tai isvertus gaudantis tobuluma.
Kaip nuostabu tetis ir sunus isdykeliai. Geriau kartu su vaiku siusti ir
bandyti suprasti kame jis siusti megsta labiausiai.
2.
Tikekite, kad Jus is Dievo esate tevas /mama. Kad Dievas jums patikejo
isaukleti si vaika. Kai tuo tikime, tuomet mumyse atsiskleidzia auklejimo
talentai.
3.
Tikekite, kad vaikas yra savo
paskirties nesiotojas. Jie ateina su savo mintimis ir gali nenoreti pratesti
jusu minciu. Sudarykite jiems salygas atrasti save.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą