Kaip gerai, kad žmonės skatina vieni kitus pamislyti apie tai, apie ką visą gyvenimą mislijome ir nieko gero nebuvo.
Šį kartą aštri tema - apie pažymį. Bičiulė Jolanta Lipkevičienė dalinasi savo įžvalgomis ir svarbiomis tiesomis.
Malonaus skaitymo :)
Jolanta Lipkevičienė
Kas svarbiau tėvams: pažymys ar vaikas?
Pažymys, kaip ir peilis svarbiausia kieno jis rankose, ar
chirurgo ar nusikaltėlio? Pažymys-
aštriausias instrumentas, kurį naudojant reikia daug sumanumo ir kultūros, kad
nebūtų nugalintas, nudrąsintas vaikas. Pažymys - atgyvenusi vertinimo forma,
nepasakanti, kas būtent vaikui sekasi prastai ar gerai, neleidžianti išsamiai
informuoti apie jo pasiekimus.
Tyrimai rodo:
- Mokiniai daug mažiau domisi tuo, už ką gaus pažymį;
- Vaikai greičiau pamiršta tą informaciją, už
kurios išmokimą gaunamas pažymys;
- Vaikai - kai žino, kad mokosi pažymiui - pasirenka lengvesnes užduotis.
Šiandien mūsų vaikų mokymosi kelyje reikšmingą vaidmenį atlieka stabu pavirtęs-
pažymys. Vienam vaikui jis geras, atlaidus, kitam- žiaurus, negailestingas,
nepermaldaujamas. Pastebėjau, kad net ir gerai besimokančiam teigiamas pažymys
tampa didžiulė našta, nes vos suklydus jis pajuokiamas:,, kaip tu galėjai
padaryti tokią žioplą klaidą?“ Susiformuoja perfekcionizmas, nes klaida
pateikiama kaip blogis, o iš klaidų juk mokomasi.
Vaikai stengiasi patenkinti mūsų lūkesčius arba-
nerasdami kitokios išeities- apgauti stabą,
ir pamažu įpranta apgauti save,
nusirašinėti, mokytis ne savo paties džiaugsmui- tobulėjimui, o pažymiui.
Be pažymio neišsiversime, bet su juo vaikas turi
susidurti tada, kai bus pasiruošęs, supratęs užduotį. Svarbiausia pedagoginiame
darbe padrąsinimas, tikėjimas, kantrybė. Mokytojas ne tik atskleidžia žinias,
bet ir padeda įsitvirtinti aplinkiniame pasaulyje.
Janušas
Korčakas, didis pedagogas, dėl vaikų padėjęs savo galvą sakė „ gerbkite vaiko nežinojimą“.
Būna, kad vaikai, gaunantys dvejetą po dvejeto,
tarsi susitaiko su savo likimu, ir jiems pasidaro vis tiek , kiek gauti. Dažnai abejinga vaiko
pažiūra į savo pažymius tampa klasiokų pajuokos objektu, pamažu visi vaikai
susigyvena, apsipranta su tuo, jog Marius ar Goda negali turėti gerų pažymių.
Tai visų baisiausia, ko galima laukti iš žmogaus, kuriam jau iš vaikystės
atbunka savojo orumo jausmas?
Jeigu vaikas nemato laimėjimų savo darbe, žinių troškimo ugnelė
užgesta, vaiko širdyje susidaro ledokšnis, kurio neištirpdysi, kad ir kaip
stengsies, tol, kol ugnelė vėl neįsižiebs( o įžiebti antrą kartą labai sunku);
vaikas praranda pasitikėjimą savo jėgomis, tampa nepatiklus, pasišiaušęs, į
mokytojo patarimus, pastabas atsako įžūlumu. Arba dar blogiau: atbunka jo orumo
jausmas, jis susitaiko su mintimi, kad nieko nesugeba.
Nuo to, kaip mokinys žiūri į save savo vaikystės,
paauglystės metais, kokį jis mato save darbo pasaulyje, labai priklauso jo
moralė. Pedagogas K. Ušinskis rašė, kad
vaikui iš prigimties nebūdingas dvasinis tingumas, jis mėgsta tyrinėti, savarankiškai veikti, nori viską daryti pats.
Vaikas, kuris mokydamasis nepatyrė darbo džiaugsmo,
nesididžiavo, įveikęs sunkumus, - nelaimingas žmogus. Nelaimingas žmogus-
didelė bėda visuomenei.
Mūsų mokyklose neturi būti nelaimingų vaikų-
kurių siela griaužia mintis, jog jie nieko nesugeba.
Dažnai vaikai graduojami į tris grupes: gabūs,
negabūs ir specialiųjų poreikių. Ir jeigu esam trumparegiai tai kai vaikas
išgyvena nesusidomėjimo, pasyvų periodą jam būna priklijuojama etiketė negabus
arba specialiųjų poreikių vaikas.
Mokinio žinių vertinimas, - tai mokytojo
mokėjimas rasti tinkamą priėjimą prie kiekvieno vaiko, mokėjimas puoselėti jo
širdyje žinių troškimo ugnelę.
Vienas vaikas jau pasiekė teigiamų rezultatų savo
protiniame darbe, kitas dar kol kas ne,
bet gali pasiekti, jam reikia tinkamos
aplinkos. Vienam jau išeina, ko
mokytojas nori išmokyti, kitam dar
neišeina, bet tai nereiškia, kad jis nenori išmokti, kad jis negabus. Mokymas-
ne mechaninis mokytojo žinių perdavimas, o visų pirma žmogiški santykiai. Vaiko
požiūris į žinias priklauso nuo jo ir mokytojo santykio. Jeigu vaikas patiria
neteisybę, o nepatenkinamą pažymį vaikai visada laiko neteisybe, prasideda
savęs slopinimas, depresija, apatija.
Niekas nesudaro tokio pavojaus vaiko moralinių ir
valios jėgų ugdymui, kaip abejingas tėvo, mokytojo požiūris į vaiko pažangumą. Tenka
girdėti mokytojų išsisakymus: ,,mano reikalas išdėstyti medžiagą ir kas nori
tegul mokosi, o kas nenori tegul žiopso“, „ aš dirbu su gabiaisiais, o
nevykėliai tegul tik man netrukdo“, ‚, kai kurie mokiniai tiesiog miega
suoluose, geriau būtų, kad jie eitų dirbti, nes jei dar metus taip pasnaus,
tai užmigs visam gyvenimui“.
Anot Akademiko Š. Amonašvilio, kiek mokykloje
dvejetais pažymėtų mokinių, tiek toje mokykloje dvejetukininkų mokytojų.
V.
Suchomlinskis ir kiti klasikai teigia: ,,Svarbiausias pedagoginės kultūros
bruožas- jausti kiekvieno vaiko dvasinį pasaulį, sugebėti skirti kiekvienam
vaikui tiek dėmesio ir dvasinių jėgų, kiek reikia, kad vaikas pajustų, jog yra
nepamirštas, o jo sielvartas, skriauda ir kančios suprantamos. Pažymys tai tas
rodiklis , kuris parodo kaip santykis tarp mokinio ir mokytojo buvo kuriamas.
Didžiausias mokytojo neteisingumas vaikui, kai
mokytojas, parašęs nepatenkinamą pažymį, dar nori, kad už tai, vaiką nubaustų
tėvai. Vaikas tuomet pyksta ant mokytojo, mokyklos, ima neapkęsti protinio
darbo, jausmų šiurkštumas persiduoda į
santykius su kitais žmonėmis, tėvais.“
Norint įgyti teisę naudotis šiuo instrumentu,
reikia visų pirma mylėti vaiką. Nekalbėti jam apie meilę, o reikšti meilę,
rūpintis jo dabartimi ir ateitimi.
Mokytojas turi nuolat prisiminti, kad jo sąžinei patikėtas kiekvieno vaiko likimas,
kad nuo jo dvasinės kultūros ir idėjinio turtingumo priklauso vaiko pažymiai, protas,
sveikata, laimė.
Jei mes rūpinsimės vaikais, tai už nepatenkinamą
darbą pažymio nerašysime, nepasmerksime, kad vaikas liktų nutolęs nuo savo
draugų, bet vaiką drąsinsime keliauti link geresnių pasiekimų, suteikiant jam
tiek kiek reikia laiko ir pritaikant vaikui jo lūkesčius atitinkantį mokymosi
stilių. Labai gerai reikia pažinti
mokinius, nes dažnai vaikai neatsako į užduotą klausimą tik todėl, kad nespėjo
pagalvoti, susikaupti( o būna ir taip, kad klausimas užklupo netikėtai ir pribloškė vaiką). Būna
kai mokytojas pasako vaikui: „Sėskis, nemoki“. Bet vaikas atsisėdęs supranta,
kad jis žino į tą klausimą atsakymą, ir jis jaučiasi nuskriaustas, nesuprastas. Nuo neteisingai parašyto neigiamo pažymio
prasideda viena iš didžiausių mokyklos blogybių- vaiko nesąžiningumas ir
mokytojo ir tėvų apgaudinėjimas.
Taigi pažymys ne tik žinių matas, bet visų pirma
mokytojo požiūris į vaiką, kaip žmogų. Pažymys subtilus instrumentas ir labai
priklauso kokio mokytojo jis yra rankose. Nusikalstama, jei pažymys vaikui
tampa pančiais, kaustančiais jo mintį.
Tėvas, motina,
mokytojas yra tie trys žmonės, kurie atsakingi už savo šalies ateitį.
Mokytojo vaidmuo kuriant šalies ateitį yra didžiausias. Iš visų profesijų ji
kilniausia, sunkiausia ir svarbiausia. Jis turi būti pavyzdys savo mokiniams.
Jeigu jis turi kokią ydą, tūkstančiai ja užsiterš. Jeigu jis pasišventęs ir
tyras, tūkstančiai vaikų tobulės ir tauta turės naudos iš gero būdo vyrų ir
moterų.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą