Dalinuosi brangios bičiulės patirtimi, atviravimais. Nelikime abejingi savų vaikų istorijoms.
Jolanta Lipkevičienė
Mokykloje ignoruojami
vaikų jausmai žaloja psichinę vaikų sveikatą
Po savaitės
nuvažiavusi į mokyklą pasiimti globotinės, randu mergaitę liūdną, sėdinčia ir besisupančią į priekį ir
atgal. Tokie psichinę perkrovą liudijantys judesiai pas mergaitę jau buvo
išnykę maždaug prieš du metus. Auklėtojai apie tai pasakau, ji atsakė juk
vaikui dar adaptacinis periodas, vėliau praeis.
Pasilenkusi prie mergaitės
pasakė:
Juk tau čia viskas gerai, jau mokyklos taisykles sužinojai,
greitai prie visko priprasi.
Mergaitė linktelėjo galvą.
Ji į ketvirtą klasę atėjo
dar nepametusi noro mokytis, labai mylėjo buvusią mokyklą ir mokytojas,
o kas bus šiais mokslo metais dar neaišku.
Važiuojant namo klausiu, nu kaip naujoji mokykla? Ką naujo
išmokai?
Papasakoja , kad išmoko du žaidimus. Mokytis sako jai nebuvo
įdomu, nes mokėsi tik raides, o ji norėjo skaityti. Per pertraukas mokytoja visiems liepė išeiti iš klasės, klasę
užrakindavo. Aš prašiau mokytojos, kad leistų man pasilikus klasėje papiešti,
bet ji man atsakė, kad reikia taupyti popierių.
Mergytė dar giliai įkvėpusi , kreipiasi į mane:
-Aš tau papasakočiau paslaptį, jei tu niekam nesakysi.
Atsakau, kad jei paslaptis tai tikrai niekam nesakysiu. Ir ji papasakoja, kad
per pertrauką naujuoju koridoriumi bėgo į lauką, manė, kad durys atidarytos ir
su galvele atsitrenkė į stiklines duris.
Iššoko guzas, o visi stovėjo ir iš manęs juokėsi.
Aš klausiu , o tai suaugę niekas nematė? Sako matė mokytoja,
ji pasakė buk atsargesnė, nuvedė pas seselę ir uždėjo šaltą kompresą.
Išsiaiškinom, kad ją labai sužeidė, nustebino kitų juokas, kai jai skaudėjo galvelę. Sakau tu visada eik į pagalbą, kai kitiems to
reikia.
Šį savaitgalį ji ilgai
buvo prisiglaudusi , naktį miegojo šalia
krūpčiodama. Matėsi, kad išgyveno
didžiulį stresą, kūnelis rodė ženklus.
Pirmadienio rytas mokykloje.
Nuvežiau į mokyklą
balto popieriaus lapų, kad kitą kartą mokytoja neužgesintų vaiko iniciatyvos piešti sakydama, mes taupome
popierių. Mokytoja man kelis kartus
pakartojo, supraskite čia mokykla, reikia dirbti per pamokas kartu su visais.
Sako mergaitė užsimanė piešti per matematikos pamoką, tai ir neleidau. Kai mergaitė prašė piešti pertraukos metu, šį prašymą
jau buvo užmiršusi.
Aš neturėjau laiko daugiau mokytojai užduoti klausimų, ką
reiškia „ supraskite čia mokykla“. Mokykloje, kiek esu girdėjusi iš mokyklų
vertinimo agentūros direktoriaus Garžvydo Kazakevičiaus , privalo vaiką supti edukacinės aplinkos. O tai reiškia, kad neturėtų skambėti įsakmios nuorodos, bet susitarimai, mokymosi
, vystymosi aplinka.
Jeigu ne direktyviai,
o kūrybiškai gebėtume pažvelgti į kiekvieną situaciją, tai galima būtų vaikui pasakyti, o tavo puiki idėja. Juk
galima piešimą integruoti , nuobodžiaujančiam vaikui ir į matematikos pamoką.
Pavyzdžiui pasiūlyti, spalvomis
pagražink kiekvieną skaičių. Ir mokytoja būtų pasiekusi savo tikslus ir vaiko
iniciatyvumas neužgestų. O be to spalvos
turi terapinį poveikį, kiekvienam žmogui,
kodėl gi tai atmetus. Lietuvoje tyrimai
rodo, kad menkas žmonių verslumas, iniciatyvumas ir prie tokių rodiklių
stipriai prisideda darželiuose, mokykloje vykdoma autoritarinė pedagogika.
Mergaitė man sakė, kad per savaitę mokykloje, nei karto jai nebuvo
galimybės paskaityti, o ji labai nori skaityti, jai neseniai tai pavyko ir
dabar turi didelį troškimą skaitymui. Mokytoja atsako:
-
O čia mes mokomės dar tik raides, skiemenis
jungti, žinokit ji turės prie visų derintis.
Tuomet aš jai primenu, kad per rugsėjo pirmąją ji minėjo,
kad kiekvienam iš vienuolikos vaikų bus sudaryta individuali mokymosi programa.
Ir dar šioje specialioje mokykloje yra
mokytojos padėjėja.
Mokytoja tada atsakė, kad taip ir bus, bet šiek tiek vėliau.
Paklausiau, kaip sekėsi
mergaitei per pirmąją savaitę. Atsakė, kad ji linksma aktyvi, šoko, moka pertraukos metu stalą paserviruoti.
Paklausiau ar galėčiau iš anksto susitarus sudalyvauti pamokose, nes mergaitė manęs to
paprašė. Atsakymas:
-
Iki rugsėjo 15dienos tai adaptacinis periodas
tikrai negalima. O po to derinkite su administracija.
Lietuvoje jau prieš
keletą metų yra priimtas reikšmingų ministrų, Prezidentės – Memorandumas, kad švietime prioritetas
turėtų būti vaikų psichinė sveikata. Bet iš tiesų gerbiamas tai mokytojo adaptacinis laikotarpis , programos, žinių
kultas, mokytojų konforto zona dirbant įprastais metodais, o tik po to VAIKAS,
kaip priemonė , bet ne kaip aukščiausias tikslas. Teko būti švietimo įstaigose
Danijoje. Ten vaikai saugomi, nuo per didelės streso dozės. Leidžiama ir tėvams
pabūti kol vaikas adaptuosis , gerbiamas
kiekvieno vaiko skirtingas adaptacijos laikotarpis. Ten realiai
saugoma vaikų psichinė sveikata, kad vėliau vaiko gyvenimas nepavirstų
tragedija- netaptų alkoholiku, narkomanu, smurtautoju, nesutriktų kraujotaka,
virškinimas ir t. t. Antroposofijos
mokslas seniai tai įrodė, kokie vaiko santykiai su pradinių klasių mokytoja,
tokia žmogaus apie 40-tuosius metus sveikata.
Svarbiausius pokyčius švietime galėtų padaryti ir tėvų susitelkimas, atviras, tinkamas bendravimas su vaikais ir dėmesys kasdienei
mokyklos veiklai .
Papasakojau mokytojai savus pastebėjimus, kad suprantu, kad
nauja aplinka daro savo poveikį, bet
mergaitės psichinės sveikatos būklė neramina. Jos kūnas išduoda išgyvenamas
įtampas, namuose miegodama krūpčiojo.
Mokytoja atsakė, kad ji atsakinga tik už mokymą, bet ji perduos šitą
informaciją psichiatrei. Graudu, kad nusimetama
poveikio atsakomybė, nematomas vaikas
kaip visuma, vieni sako aš tik už tai atsakinga, kiti aš tik už tai. O juk kiekvieno sudarytas mikro klimatas,
poveikis vaikui jį ramina arba dirgina.
M. Montesori (
gydytoja, vaikų psichologė, pedagogė) per
savo patirtį 1900m. dirbdama su vaikais priėjo išvadą, kad protiškai bei
psichiškai pažeistų vaikų gydymas priklauso pedagogikai, o ne medicinai. Savo teiginiui įrodyti ji įsteigė
atsilikusiems vaikams mokyklą ir pati su jais dirbo nuo 8 iki 19 val. Po poros
metų intensyvaus darbo šitie, laikyti idiotais, vaikai per egzaminus pasirodė
pranašesni už vadinamus normaliuosius. Kai visi stebėjosi atsilikusių vaikų
pasiekimais M. Montesori susirūpinusi svarstė, kas gi sutrukdė vadinamų normalių vaikų protinę ir dvasinę pažangą,
jei jų pasiekti rezultatai teprilygo ar net pasirodė mažesni už moksle atsilikusių jos mokinukų pasiektus
rezultatus. Ji suprato, kad čia kalti netikę mokymo metodai, kurie, jos manymu,
nesiderino su dvasiniais jauno žmogaus poreikiais. Jos manymu greitesniu tempu
gebantiems mokytis pritaikius jos vartotus
metodus ir priemones, tikrai būtų galima pasiekti daug geresnių
rezultatų. Ji toliau atsidavė studijoms
keliant sau naują uždavinį- ieškoti priežasčių
slopinančių vaikų protinį bei dvasinį pajėgumą ir darė viską, ką tik pajėgė, kad vaikus
apsaugoti nuo žalojimo ir sunykimo.
Dar mokytoja pasakė, kad mergaitė labai aktyvi ir turės
išmokti per pertraukas nebėgioti. Pabrėžė, kad ji atsako už jos saugumą.
Pasakiau, kad tikrai iš jos flegmatikės nepadarysime. Anot
humanistinės pedagogikos klasiko Šalvos Amonašvilio, hiper aktyviam vaikui ,
reikia hiper aktyvios pedagogikos.
Manau pedagogus ypatingai reikia mokyti emocinio raštingumo,
nes labai dažnai linkę paneigti, sumenkinti vaikų jausmus, pajautimus,
prigimtį. Pavyzdžiui : mergaitė sako ,
kai aš atsitrenkiau bėgant į durų
stiklą, visi buvę ten vaikai juokėsi. Mokytoja iš karto ant viršaus atsako, niekas ten nesijuokė. Ir kas
tuomet formuojasi vaike?
Aš net neabejoju, kad tikrai buvo besijuokiančių, nes pas
mus įprasta situacija, kai kas nors pagauna žioplį ar dėl kitų priežasčių
nukrinta, atsitrenkia vietoj to, kad
priėjus suteikti pagalbą, visada daugiau atsiranda besijuokiančių. Ir dažnai
net pats skausmą kenčiantis pradeda juoktis, nes tikrus jausmus išgyventi
nepopuliaru.
Auklėtoja penktadienį atsisveikindama mergaitei sakė: Mes visi mylime vaikus, pas mus visiems
vaikams yra gerai, jau su taisyklėmis susipažinai ir priprasi.
Emociškai raštingas pedagogas klaustų, o ne teigtų. Drąsintų
pasisakyti apie viską, kas vaiko neramina ir padėtų vaikui išspręsti
rūpesčius. Bet deja emocinio raštingumo
pamokų tikrai reikės lankyti dar daug ir mums tėvams ir pedagogams, kad
užaugintumėm tikrai brandžius, socialiai jautrius vaikus, kurie mus sups
senatvėje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą