Psichologė Ramunė Želionienė
Įvykis, kai
vaikų darželio auklėtoja mergaitę atidavė nepažįstamam žmogui, suneramino
tėvus, atsakingų institucijų atstovus ir ugdymo įstaigų darbuotojus. Bendra tendencija,
stebima šios situacijos aptarime – kaltų paieška.
Nemaloni ir
kelianti grėsmę vaikui situacija jau įvyko. Turime sugebėti priimti informaciją
ir padaryti tinkamas išvadas, kad galėtume ateityje padėti tėvams, vaikams ir
ugdytojams panašių situacijų išvengti.
Pagal visas
formalias taisykles, vaikai darželyje atiduodami tik tėvams ar globėjams bei
kitiems asmenims, kuriuos raštu nurodo tėvai. Visuose vaikų darželiuose tokia
vaikų atsiėmimo tvarka yra išrašyta. Įvykis Kauno darželyje mums visiems
parodo, kad ši formali taisyklė realiai negalioja. Iliuziška manyti, kad šioje
situacijoje taip pasielgusi auklėtoja – vienintelė. Daug auklėtojų leidžia
išsivesti vaikus be jokių raštų giminaičiams, draugams ir pan. Veikia
žmogiškasis faktorius, kai santykiai reglamentuojami ne tik raštu, bet ir
žodiniu susitarimu. Normalu, kad paprastai nieko blogo nenutinka. Todėl
nekelkime panikos dėl Lietuvos vaikų darželių nesaugios aplinkos.
Susidūrus su
išimtimi aiškiai pamatome, kokias pasekmes gali turėti itin svarbios taisyklės
nesilaikymas bet kokiu atveju. Todėl konkrečios auklėtojos įvardinimas kaip
nerūpestingos, nėra adekvatus. Kaip ir kaltų paieška. Konkrečios auklėtojos
pavyzdys atspindi bendras tendencijas. Neadekvatus yra darželio darbuotojų ar
vadovų įžvalgų pateikimas, kad tai nutinka dėl per didelio krūvio, dėl to, kad
grupės darželiuose vasaros metu sujungiamos, kad auklėtojos gali nepažinoti kai
kurių vaikų ir jų tėvų.
Turime
pabandyti suprasti, kodėl taip nutinka?
Viena iš
priežasčių: suprimityvintas santykis su vaikais ir jo šeima, t.y. tėvai vaikus
priduoda, vaikai yra prižiūrimi, o dienos pabaigoje vaikai yra atiduodami.
Nesvarbu, kuriam laikui darželio auklėtoja į savo atsakomybės ratą priimam
vaiką. Svarbu, kokį santykį su juo formuoja. Mes galime nepažinoti 10 karvių
svetimo prižiūrėtojo, tačiau mes turime skirti laiko susipažinti su vaikais,
vaikų tėvais, su kuriais mums teks bendrauti vasaros metu, nors jų nuolatinės
auklėtojos rudenį vėl bus kitos. Nevalia žaisti futbolo, kai kamuoliu tampa
vaikas.
Kita
priežastis: per mažas tėvų atsakingumas. Tėvai iš tiesų per daug tikisi iš
ugdymo įstaigų, pedagogų. Tai nereiškia, kad reikia tikėtis mažiau. Svarbu, kad
tėvai patys jaustųsi atsakingi už laikotarpį, kai jų vaikas yra darželyje.
Svarbu kelti klausimą: kas priklauso nuo manęs? Tėvai, besirūpindami vaiko gera
savijauta darželyje, turėtų susipažinti su auklėtoja, pagelbėti jai užmezgant
kontaktą su mažai pažįstamu vaiku, prisidėti prie ugdymo proceso. Kai tėvai yra
įsitraukę arba įtraukti į ugdymo procesą, didėja tikimybė, kad tokių
susipratimų nebūtų.
Kita
priežastis: vaikai nuo pat mažų dienų intensyviai mokomi paklusti suaugusiajam.
Norėdama, kad vaikas paklustų man, aš klystu. Mokydama jį paklusti man, mokau
jį paklusti visiems suaugusiems. Formuojamas nereikalingas įprotis. Patirtis
rodo, kad kai kuriose situacijose tokie įpročiai gali net būti pavojingi.
Normaliu atveju, bet kokio amžiaus vaikai duoda mums suprasti, jei jie jaučiasi
nesaugiai, nemaloniai. Ne retenybė, kad vaiko savijautai ir jos demonstravimui
yra skiriamas per mažas dėmesys, o viskas tarsi nurašoma vaikiškam
aikštijimuisi, kaprizams ir pan.
Mūsų tikslas –
kurti vaikui saugią aplinką, kurioje jis pats nuo mažų dienų yra aktyvus, o ne
pasyvus. Turime mokyti vaikus savisaugos. Kitaip tariant, bendra gyvenimo su
vaikais kryptis turėtų orientuotis į tai, kad jie gebėtų savarankiškai priimti
sprendimus, jausdami atsakomybę už tai, kas su jais vyksta. Turime išmokti
mokyti vaikus gyventi ne tik šalia mūsų, kaip mūsų nurodymų vykdytojus, o be
mūsų, kaip savarankiškai mąstančias asmenybes.
Prieš maždaug
15 metų Vokietijoje buvo demonstruojamas tyrimas su 3-5 metų vaikais.
Darželinukas, kaip įprasta, po darželyje praleisto pusdienio, lauke
lūkuriuodavo savo mamos. Tyrimo dieną mama vėlavo. Iš tiesų ji buvo darželyje
ir stebėjo tyrimo eigą per televizorių. Šalia lūkuriuojančio pyplio prieidavo
nepažįstamas draugiškai nusiteikęs dėdė ir prašydavo vaiko pagalbos: „Labas,
gal tu man gali padėti? Aš turiu skubėti į darbą, bet negaliu atidaryt savo
mašinos durelių. Reikėtų per atidarytą langą įlipti ir iš vidaus atidaryti
dureles. Tačiau aš per didelis ir netelpu. Padėk man, prašau.“ 8 vaikai iš dešimties
tuoj pat atsidūrė nepažįstamojo mašinoje. Keli vaikai, pavaišinti saldainiais,
leidosi net nuvežami namo. Trys mamos, vos tik vaikas sutiko lipti į automobilį
pro langą, neištvėrusios siaubo, bėgo iš stebėjimo kambario link vaikų
verkdamos. Reakcija normali ir suprantama.
Ko mus moko šis tyrimas? Turime suprasti, kad tam tikro amžiaus vaikai
nesuvokia grėsmės sau, būdami su nepažįstamu vyresniu žmogumi.
Mažyliai neįsivaizduoja, kas jiems gali nutikti atsidūrus nepažįstamojo
suaugusiojo mašinoje, kambaryje ar dar kur nors. Vaikams to įsivaizduoti ir
nereikia, bet mes, tėvai, nuo mažų dienų turime savo vaikus mokyti pasirūpinti
savo saugumu. Turime pakankamai aiškiai vaikams parodyti, kaip bendraujama su
svetimais žmonėmis ir kaip bendraujama su labai gerai pažįstamais asmenimis.
Vaikus labai
klaidina kasdienybė. Visuomet atkreipdavau dėmesį į mamas, kurios liepdavo savo
mažiems vaikams sveikintis, duoti ranką, kartais net pasibučiuoti su vaikams
mažai pažįstamais žmonėmis. Pastarieji suaugę būdavo tėvų bičiuliai ar draugai.
Mamos ir tėčiai labai mėgsta puikuotis savo mandagiomis atžalomis. „Oi, koks
geras berniukas, sveikiniesi“, „Ach, kokia šauni mažylė, duoda bučkį“ – žavisi
vaikams svetimi suaugę. Kodėl mes verčiame savo vaikus daryti tai, kas yra visiškai
nenatūralu, kai kalbame apie bendravimą su svetimais žmonėmis? O kartais tokių
mokymų pasekmės gali būti net tragiškos. Vaikai mokosi bendrauti, visų pirma,
stebėdami mūsų elgesį. Jei mes esame mandagūs, vaikai taip pat bus mandagūs.
Palikime mažus vaikus ramybėje, kai pas mus ateina svečiai: mums – draugai,
vaikams – svetimi. Leiskime jiems patiems susipažinti, jei jie to norės. Mūsų
vaikai neprivalo draugauti su mūsų draugais. Iš ūgtelėjusių vaikų normalu
tikėtis pasisveikinimo su kitais suaugusiaisiais. Ir nieko daugiau.
Savo asmenines
ribas vaikus reikia mokyti pasaugoti nuo mažens. Juk taip, normaliu atveju,
tarpusavyje bendrauja mažai pažįstami suaugę. Kai ryšys intensyvesnis ir
glaudesnis, asmeninės ribos bendravime tampa nebe tokios griežtos. Kai vaikai
susidraugauja, jie daugiau pasipasakoja, daugiau ką nuveikia su tuo žmogumi. Kai
kurie suaugę taip pat painioja prieinamumą su draugiškumu, tačiau tai jau
atskira tema.
Mūsų užduotis
pasirūpinti vaiko saugumu. Todėl labai svarbu turėti susitarimus. Štai keli
pavyzdžiai:
Kai esi be manęs, nekalbėk su tau
nepažįstamais žmonėmis, nepasakok nieko apie save.
Jei tave kalbins intensyviai,
gali pasakyti – man neįdomu, pasitraukti tolyn nuo jo.
Kai manęs nėra šalia, iš žmogaus
negali imti jokių saldumynų, gerti kokio nors gėrimo.
Nesvarbu kokia situacija –
niekada niekur neik su tau nepažįstamais žmonėmis.
Neleisk, kad tave už rankos imtų
ar kitaip liestų tau nepažįstamas žmogus.
Neleisk, kad tave liestų bet kas
taip, kaip tau nemalonu.
Susitarimai
turi būti aktualūs vaikui ir jį supančiai aplinkai. Nereikia stengtis vaikams
sukurti nerealiai draugiško pasaulio iliuzijos. Deja, pasaulis gali būti ir
pavojingas. Mes turime vaikams įduoti tokį instrumentą, kuris juos apsaugotų, kai
mūsų nėra šalia. Tai žinojimas ir įgūdis elgtis būtent taip, o ne kitaip.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą